Samlede noveller

Gyldendal 2003 Heftet

Samlingen inneholder 24 noveller fra novellesamlingen: Vitner (1979), Vannbæreren (1984), Han (1987), Eks og Sett (1992), Blinddøra (1997) og Vi vet så mye (2001).

Hans Herbjørnsrud tar pusten fra publikum! Med språklig virtuositet, skarp iakttakelsesevne og fantastiske fortellinger fanger han leseren, som i stakkåndet beundring higer etter å bli kjent med, og om mulig forstå, de gåtefulle personene som befolker novellene. Samlede noveller gir anledning til å oppholde seg lenge i tekstene, bevege seg på kryss og tvers, fram og tilbake, og til å lese de 24 historiene som en helhet. For Herbjørnsruds noveller belyser og beriker hverandre. Fra debuten i 1979 har Herbjørnsrud skrevet seg stadig høyere opp tetsjiktet i norsk novellekunst, hvor han, i kraft av sine fem novellesamlinger, har en selvskreven plass. Han har mottatt Tarjei Vesaas. debutantpris og Kritikerprisen. I tillegg har han to ganger oppnådd å bli nominert til Nordisk Råds litteraturpris. Novellene er oversatt til en rekke språk.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788205312746

EAN 9788205312746

Språk Bokmål Nynorsk Dansk

Og når en er stengt inne i et øyeblikk, da er det ikke noe som heter tid eller tidsrom mer, for da blir øyeblikket en evig tilstand. Og det er akkurat dette som jeg synes er helvete: å ligge og skvalpe fram og tilbake inne i et øyeblikk som er uendelig. Ja, det er et jævlig helvete, men djevelen selv finnes ikke i dette helvete, for det er det nifse at han styrer og regjerer nettopp ved at han ikke er tilstede. Djevelen selv er bare et grenseløst tomrom inne i det evige øyeblikket (...)

• "Utredning om trengsel - dikt" av Mathias R. Samuelsen
  • "Collected Poems - Dylan Thomas (Everyman)" av Dylan Thomas