Samlede noveller

Oktober 1999 Innbundet

Boken består av noveller fra samlingene: Heretter følger jeg deg helt hjem (1953), Kooperatøren (1954), Ung norsk prosa (1959), Kulisser (1966), Ingenting for ingenting (1982), Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten (1983), En plutselig frigjørende tanke (1987), Et stort øde landskap (1991), Hundene i Tessaloniki (1996) og Martin Hansens utflukt (1999).

Kjell Askildsen (f. 1929) debuterte med novellesamlingen "Heretter følger jeg deg helt hjem" i 1953. Nå kommer alle novellene hans for første gang ut i samlet form, sammen med den nyskrevne novellen 'Martin Hansens utflukt', og med etterord av Henning Hagerup. Hagerup skriver bl. a. at Askildsen gir det anonyme mennesket identitet uten at grepet overdrives og hverdagssliteren blir gjort til overmenneske. "Han har en genuin, usentimental solidaritet med sine medmennesker, med de mindre synlige, anonyme menneskene som lever alt annet enn et begivenhetsrikt liv, men i siste instans med de fleste av oss."

Boken er en bibliofilutgave, og kan bestilles direkte fra forlaget.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1999

Å, han var ingen klok bibliotekar, han leste nok for få gode romaner.

Den eneste virkelige grunn jeg hadde for å leve var at jeg ikke hadde noen grunn til å dø[...].

Vi er piler skutt ut av mors liv, og vi lander på en kirkegård. Og hva spiller det da for rolle hvor høyt vi har fløyet - i det øyeblikk vi lander.

Jeg er riktignok uten fremtid, tenkte han, men jeg har nok av tid.

Gode bøker med lavt sidetall for når du føler at du trenger å få lest litt bøker, men ikke egentlig har nok tid til å komme deg gjennom en bibel. Eventuelt novellesamlinger (kan være tykke).

• "Kjære, kjære Oluf - roman" av Kjell Askildsen
  • "Kjell Askildsen - et liv" av Alf van der Hagen
  • "Mannen uten egenskaper - bind II" av Robert Musil
  • "Heretter følger jeg deg helt hjem - noveller" av Kjell Askildsen
  • "Alt som før" av Kjell Askildsen
  • "Thomas F's siste nedtegnelser til almenheten ; Et stort øde landskap ; Hundene i Tessaloniki" av Kjell Askildsen
  • "Mor Godhjertas glade versjon - ja" av Jan Erik Vold