Samisk religion og læstadianisme

Fagbokforlaget 2005 Heftet

I den første delen av boken tar forfatteren for seg samisk religion og sjamanisme, dens kilder og religiøse tradisjon både før og etter kristendommen. Han beskriver hvordan kristendommen, og da særlig læstadianismen, senere er blitt tatt opp i og blitt en viktig del av samisk religion. Den andre delen av boken handler blant annet om læstadianismens fremvekst, utvikling, tro og praksis, og gir en biografisk skildring av vekkelsens opphavsmann, Lars Levi Læstadius. Har litteraturliste.

I Samisk religion og læstadianisme blir vi bedre kjent med begrepet samisk religion og tradisjon. Forfatteren gir et innblikk i den religiøse tradisjon som ble praktisert av samer før kristendommen, og tar opp hvordan kristendommen senere også er blitt en viktig del av den samiske religion. Boken gir en innføring i hva samisk religion er, og tar blant annet opp tema som samisk sjamanisme og ulike kilder til samisk religion. I bokens andre del gis en innsiktsfull beskrivelse av læstadianismen, om vekkelsens fremvekst og utvikling både åndelig og geografisk. Boken gir oss også en biografisk skildring av Lars Levi Læstadius, og her får vi kjennskap til bevegelsens tro og praksis, splittelser og ulike retninger.
Roald Kristiansen er førsteamanuensis ved Institutt for historie og religionsvitenskap, UiT Norges Arktiske Universitet. Kristiansen er en erfaren forfatter og fagmann og har publisert en rekke bøker og artikler
KRLE-biblioteket: Dette heftet er en del av KRLE-biblioteket, som er et pensumalternativ innenfor KRLE-faget. Fagbokforlaget har invitert en rekke ledende fagfolk til å skrive om det fagområdet de har arbeidet mye med. På denne måten formidles de ulike KRLE-temaene av personer som kjenner faget og målgruppen godt. KRLE-biblioteket er også til stor nytte for både lærere i grunnskolen og andre som interesserer seg for emner innenfor religion, livssyn og filosofi. Fagredaktør for serien er Olav-Kansgar Straum.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2005

Serie KRL-biblioteket

Omtalt person Lars Levi Læstadius

• "Oldtidens religioner - midtøstens og middelhavsområdets religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Soga om Gunnlaug Ormstunge" av Ivar Eskeland
  • "Hellemyrsfolket" av Amalie Skram