Samfunnsansvar

hva kan tillitsvalgte gjøre?

Gyldendal akademisk 2009 Heftet

Boken er skrevet med sikte på å gi tillitsvalgte i flernasjonale selskaper bakgrunn og ideer til å arbeide med samfunnsansvar i eget konsern. I boken er det samlet stoff om ulike sider av samfunnsansvar fra norske myndigheter, næringslivet, fagbevegelsen og ulike organisasjoner. I tillegg presenteres noen verktøy i form av rammeavtaler, retningslinjer og direktiver som kan brukes i ulike situasjoner og erfaringer tillitsvalgte har gjort med disse.

Samfunnsansvar står stadig oftere på dagsordenen, både i tradisjonelle sammenhenger som selskapers ledelses- og styringsorganer, og i media. Denne boka er skrevet med sikte på å gi tillitsvalgte i flernasjonale selskaper bakgrunn for å arbeide med samfunnsansvar i eget konsern. I de nordiske landene er de ansatte representert i selskapenes styrende organer, og hovedavtalene forutsetter samarbeid mellom ledelsen og arbeidstakernes tillitsvalgte om viktige forhold i selskapet. Det gir tillitsvalgte en plass i utviklinga av selskapets samfunnsansvar nasjonalt og internasjonalt. Forfatteren har samlet stoff om ulike sider ved samfunnsansvar fra norske myndigheter, næringslivet, fagbevegelsen og ulike organisasjoner. I tillegg presenteres noen verktøy som rammeavtaler, retningslinjer og direktiver.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2009