Samfunnets støtter

av (forfatter), Åsmund Feidje (musiker) og Radioteatret (utgiver).

Lydbokforlaget og NRK 2006 CD

Er samfunnets støtter samfunnets tjenere? Hvem er de og hvordan er de? De smiler fra førstesideoppslag i avisene og på fjernsynsskjermene. De forvalter størstedelen av samfunnets felles kapital: aksjer og obligasjoner, arbeidsplasser og produskjonsmidler, eiendommer og kontanter. Hvilke verdier har de og hva står de for? I hovedrollene: Lasse Kolsrud, Birgitte Victoria Svendsen og Marit Østby.

Forlag Lydbokforlaget NRK

Utgivelsesår 2006

Format CD

ISBN13 9788242120502

EAN 9788242120502

Serie Ibsens samlede hørespill. Selges også enkeltvis

Konsul Bernick er byens store mann. Han eier skipsverftet, og nå står jernbanen for tur. Det få vet er at konsulen har urent mel i posen. Alt som står i hodet på ham er profitt. Andres følelser er underordnet. For 15 år siden, reiste konsulens svoger, Johan Tønnesen, til Amerika. Grunnen var underslag, men han var ikke den skyldige. Det var ingen ringere en konsul Bernick som var skurken, og det finnes flere skjeletter i skapet.

Ibsen, altså! Det er jo nesten en spenningsroman, dette. Overraskelsene står i kø, og man aner ikke hvordan det hele vil ende. Les!

Frøken Hessel:
Og I kalder jer samfundets støtter!

Konsul Bernick:
Samfundet har dem ikke bedre.

Frøken Hessel:
Og hvad magt ligger der på, om et sligt samfund støttes eller ikke? Hvad er det, som gælder her? Skinnet og løgnen – og intet andet. Her lever du, byens første mand, i hærlighed og glæde, i magt og i ære, du, som har sat forbrydermærket på en uskyldig.

Konsul Bernick:
Tror du ikke at jeg dybt nok føler min uret imod ham? Og tror du ikke jeg er beredt til at gøre den god igen?

Hvorved? Ved at tale?

Og det kunde du fordre?

Frøken Hessel:
Hvad andet kan gøre slig uret god?

Konsul Bernick
I trofaste sanddru kvinder. Det har jeg også lært i disse dage: det er I kvinder, som er samfundets støtter.

Frøken Hessel
Da har du lært en skrøbelig visdom, svoger. Nej, du; sandhedens og frihedens ånd, – det er samfundets støtter.

• "På viddene" av Henrik Ibsen
  • "De unges forbund - lystspill i fem akter" av Henrik Ibsen