Saltbingen

Aschehoug 1985 Innbundet

Romanen foregår i Tysfjord på 1950- og 60-tallet og forteller gjennom ulike skjebner om storsamfunnets hets mot og fordommer overfor den samiske minoritet. Sentralt står samen Agnar, hans kone Lisa og deres eldste sønn Petter. Knuget av følelsen av å tilhøre en mindreverdig rase,forsøker Agnar å rømme fra sin opprinnelse. Lisa er mer innstilt på ikke å gi opp, selv om det holder hardt da Agnar drukner, og hun sitter igjen med to små barn. Petter har fått noe av morens stolthet, og han kjemper en daglig kamp for å hevde seg i et norskdominert miljø.

Utgivelsesår 1985

ISBN13 9788203150869

EAN 9788203150869

Serie Favør

Tildelt litteraturpris Tarjei Vesaas' debutantpris 1981

Aktuelt i nyhetene fra siste uke: Personer fra det lulesamiske miljøet i Tysfjord har stått fram og vitnet om stygge overgrep begått av mennesker fra den norske befolkningen. Myndighetene ønsker å komme til bunns i disse sakene, men den læstadianske menigheten, som har kjent til mye av dette, nekter å hjelpe politiet i etterforskningen.

Tilfeldighetene ville at Saltbingen nå lå på toppen av lesebunken min. I kjølvannet av det som nylig er kommet fram i lyset, ble det en vond leseopplevelse, dog ikke uten vakre, poetiske og humoristiske partier.

Romanen utspiller seg på femti- og sekstitallet og skildrer livet hos en samefamilie, som sliter med å holde hodet over vannet, og som i tillegg til helseplager og næringssorger må finne seg i stadige krenkelser og trakassering fra "norskingene". Nok en gang får vi bekreftet hvor skammelig minoritetsgrupper er blitt behandlet i dette landet, både av myndigheter og av flertallsbefolkningen, helt fram til i dag.

Boka ble utgitt i 1981, og forfatteren kommer sjøl fra Tysfjord. Det er altså ingen grunn til å tvile på at han har gitt en etterrettelig framstilling av lulesamenes tilværelse. Selve tittelen, sammenholdt med handlingen, gir ymt om det som nå er i nyhetsbildet.

Bøker som omhandler Tysfjord-samfunnet. Primært skjønnlitteratur.

• "Lengselens år" av Frank A. Jenssen
  • "Det vilde kor og andre dikt" av Knut Hamsun