Salongen i Jerusalem

tro, krig og spionasje

Kagge 2016 Innbundet

«Salongen i Jerusalem» er en fortelling om maktkampen i Palestina fra første verdenskrig og frem til staten Israel ble opprettet i 1948. Først er det en kamp mellom Det osmanske riket og Tyskland på den ene siden og Det britiske samveldet på den andre. Senere ble det borgerkrig mellom sionister og palestinaarabere. Begge sider gjorde opprør mot britene som styrte Palestina fra 1917. Boka forteller også en eventyrlig historie om en kristen sekt, American Colony, som slo seg ned i Jerusalem på 1880-tallet. Det var maktkamp mellom sektens leder, norskfødte Anna Spafford og den svenske pastor Olof Henrik Larsson. Senere mellom Annas datter Berta og andre svensker i denne kristne kolonien.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2016

Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden

Omtalt sted Israel Palestina

Omtalt person Anna Spafford

Odd Karsten Tveit kan unektelig veldig mye om viktige historiske hendelser i Palestina i tiårene frem til opprettelsen av staten Israel. Boka er full av gode historier som peker på enkeltskjebner OG det store bildet, og jeg koste meg. Dessverre lider boka av at OKT kanskje kan for mye om historien og at det noen ganger (må?) går litt fort i svingene, både med tid, sted, sammenhenger OG språkvask. Allikevel: les den;)

• "Da gud ble til - om religionenes utviklingshistorie" av Kjell Kristensen
  • "Muhammed - slik samtiden så ham" av Halvor Tjønn
  • "Dødehavsrullene" av Torleif Elgvin
  • "Sigrid Undset og Roma" av Tordis Ørjasæter
  • "Menneskets historie gjennom 150 000 år" av Cyril Aydon
  • "De skyldige - Israel og Palestina - krigen, menneskene, spillet" av Odd Karsten Tveit
  • "En japansk vår - på reise gjennom et evig forbløffende land" av Ina Strøm
  • "Det hendte også her" av Jahn Otto Johansen