Sak 1569

av (forfatter) og Ivar Nergaard (oppleser).

Capitana 2020 Lydfil

William Wisting er inne i sin andre ferieuke. Fra sidelinjen observerer han hvordan en lokal forsvinningssak utvikler seg til å bli en nasjonal nyhetssak. Agnete Roll har vært borte i tre dager, uten livstegn.
Mens forsvinningen fremdeles skaper overskrifter mottar han et brev som kun inneholder en spesiell tallkombinasjon. Det trekker ham inn i en gammel sak han ikke tidligere har hatt befatning med.

En sommerkveld i 1999 ble 17 år gamle Tone Vaterland drept på vei hjem fra jobb. Saken ble raskt oppklart. Skyld ble fordelt, straff utmålt og dommen er sonet. Glemselens slør har lagt seg over sak 1569, men hendelser i ettertiden gjør det mulig å se sammenhenger som ikke var synlige for tjue år siden.

Brevet er bare det første av flere hvor det pekes på andre løsninger enn den etablerte sannheten. Wisting leter etter både avsenderen og en ny løsning, men ikke alle er glade for at det rettes nytt lys på det som har passert.

Sak 1569 er den fjerde, frittstående boken i Cold Case-kvartetten, der Wisting gjenåpner saker som virker umulige å løse.

Forlag Capitana

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

Serie William Wisting (15)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Telemark Larvik

Wisting får et anonymt brev i postkassa - en oppfordring til å se nærmere på en gammel sak. Saken dreier seg om ei ung jente som ble drept på vei hjem fra jobb. Ekskjæresten Danny blir siktet i saken, og sonet for drapet i mange år. Nå tyve år senere ser man sammenhenger som man ikke så den gangen. Er det feil gjerningsmann?
Jørn Lier Horst skriver bra - og byr på gode historier, ingen tvil om det. Det er intet unntak i denne boka. Så det er vel ikke så mye annet enn å si: Les boka!

Les hele omtalen her

Min første bok av Horst. Jeg vil nok komme til å lese flere etter hvert.

Enda en god krim med Wisting i hovedrollen. Lier Horst leverer alltid og dette var en av de bedre bøkene. Måten han skriver på er troverdig og det er lett å la seg suge inn i både persongalleri og historie.

Syns den var litt treig i starten. Men tok seg opp, og ble etterhvert spennende.

Lest i 2020

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

Egen oversikt over leste bøker i 2020.

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Grenseløs" av Jørn Lier Horst
  • "Forræderen" av Jørn Lier Horst