Sagasyn

Norges historiske kraftlinjer

Saga bok 2013 Heftet

Dette er en bok om viktigheten av "eldre" historiekunnskap for moderne demokratiske samfunn ? som i dag mer og mer preges av historieløshet og hukommelsestap. Uten solide og fullstendige historiske kunnskaper dør demokratiets sjel og manipulerende politikere får større og større makt på demokratiets bekostning. Ut fra dette perspektivet har forfatteren valgt ut sentrale deler av eldre norsk historie som i dag er "glemt"
både av ungdommen og av forskerne. Her drøftes også verdien av sagaene som kilder til den gamle historien. Det leveres levende eksempler på hvordan Norges demokratiske røtter kan påvises før og under vikingtiden. Historikernes kamp om denne gamle historien avlegges også en visitt. Boken avsluttes med en grunnleggende artikkel om hva som er fundamentet for hva norsk kultur er. Utgangspunktet er at man kan lære av historien, men da må også befolkningen kjenne dens faktiske innhold fra ung alder.

Forlag Saga bok

Utgivelsesår 2013