Sagaen om isfolket

komplett 1-47

Bladkompaniet 1990 Innbundet

Praktutgave av serien. Bøkene selges ikke enkeltvis.

Praktutgave av serien. Bøkene selges ikke enkeltvis.

Forlag Bladkompaniet

Utgivelsesår 1990

Genre Romantikk

Leste hele denne serien 2 ganger. Fantastisk skribent. Åndelig våknet jeg i en annen retning. Noe jeg er veldig glad for i dag.

Veldig spennende i begynnelsen, men ble litt slitsom på slutten. Sandemo med sin gode fantasi burde brukt mer tid på redigering av bøkene. Men for all del, en kjempegod serie som jeg garantert kommer til å lese igjen!

Har lest Sagaen om Isfolket 6 ganger. Skrevet og printet ut sammendragene samt beskrivelsene av rollene på papir. Fikk en lys ide om å finne mennesker i ulike sjangre til en TV-serie på bakgrunn av at Margit Sandemo & co hadde uttalt i bok 47 vedr. det samme. Til slutt fant jeg ca 130 personer i hoved- samt biroller som passet til beskrivelsene, særlig utseende, men også noe personlighet. Listen står på facebook, men er litt feil. Kan ikke rette den opp lenger dessverre. Mener at TV-serien skal forandres på noe i forhold til bøkene. En del tull vedr. krenkelser av mennesker bør endres på. Noen skal også dø, det passer seg ikke på film, det bør skrives om. Sex bør heller ikke vises på film i denne familieserien. Er castingansvarlig for TV-serien, men også noe regissørarbeide. Håper den snart kommer på TV. Har ventet i åresvis. Har gjort jobben i pint tilstand, ble aldersredusert de siste 20 årene.
Sagaen er skrevet til en person det er begått urett mot, i flg Margit Sandemo. Det kan være meg, fordi jeg mistet hus, yrke, formue mm og havnet i psykiatrien uten at noen sa hvorfor. Myndighetene har drevet gjøn med meg, spesielt i sosiale relasjoner. De prøver å rette på dette nå! Har også en identifikasjon vedr. min farfar: Ola som var født i 1897. Mali og Andre fra bok 34 var på jakt etter Ola født i 1897. Merkelig sammentreff!!!! Dette er også en slektssaga, har derfor tatt med hele slekten + mange andre. Min familie eier også 400 mål tomt i Sør-Trøndelag, hvor handlingen i bok 1 starter Denne tidligere gården fra min farfar og området rundt befinner seg ikke i Trollheimen hvor handlingen i bok 1 og 2 skjer, men litt nord for Oppdal. Silje og Tengel m/familie dro til Lindealleen i Asker. I Asker bor også noen i min familie og flere andre som er satt opp i Isfolket.

Kom til bok nummer 13 i denne serien, og gikk dessverre lei, men de første fem bøkene var så gode at jeg knapt klarte å legge de fra meg. Anbefales.

Lånte og leste serien på 90-tallet. De første bøkene var gode, de siste var for overjordisk. OK som underholdning.

Jeg har i det siste funnet noen bøker hvor forfatteren har flettet inn seg selv eller familiemedlemmer i romaner, og vil prøve å samle dem i en liste. Foreløpig er lista kort, men jeg vil supplere etter hvert hvis jeg finner flere. Jeg tar gjerne imot tips på aktuelle bøker!
Hybrider som f.eks. Knausgårds "Min kamp" hører ikke hjemme her - jeg er først og fremst ute etter rene romaner/ren fiksjon hvor forfatteren selv ikke er hovedpersonen.

An-Magritt (Falkberget, Nattens brød): Arbeidsjern og medmenneske

Bestemor Skogmus (Egner, Hakkebakkeskogen): Usentimental pragmatiker ("Vi spiser hverandre og ferdig med det!")

Cruella De Vil (Smith, 101 Dalmatinere): 101% gjennomført bikkjehater

Dobbelt-Petra (Braaten, Den store barnedåpen): Omsorgsfull og handlekraftig

Elias Rukla (Solstad, Genanse og verdighet): Ibsen-elsker med lengsel etter den dype samtalen

Frøken Smilla (Høeg, Frøken Smillas fornemmelse for sne): Passe egenrådig

Yngve (Renberg, Mannen som elsket Yngve): Go'gutt

Zenia (Atwood, Røverbruden): Hunndjevel

Æsop: Klok mann

Åse (Ibsen, Peer Gynt): Troverdig morsfigur

Folk spør meg hele tiden om hvem som er min yndlingsforfatter, jeg svarer "hæ?" og innser at jeg aldri ser frem til at en eller annen bok blir utgitt av nettopp DEN forfatteren. Dette er jakten på h*n som skal gi meg forventninger ved hver utgivelse (hvis død, ved hver nyoppdagede), samt gi meg lyst til å lese den samme boken om igjen.

Bøker jeg har lest, men ikke har

1 av flere dette-vil-jeg-lese-lister. ^^

Jeg vil lese masse bøker.
Skulle gjerne ha hatt et helt bibliotek.

• "Heksemesteren 1-15" av Margit Sandemo
  • "Hard asfalt - en selvbiografi" av Ida Halvorsen
  • "Ikke uten min datter" av Betty Mahmoody
  • "Innhaugfolket" av Anne Karin Elstad
  • "Magret" av Anne Karin Elstad
  • "Å være ung er for jævlig" av Christiane F.