Safirboken

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Pax forlag 1997 Innbundet

Tre menn leter etter en bok som skal gi Guds svar på universets hemmelighet og si hvilken religion som er den rette. Den jødiske rabbineren, den arabiske sjeiken og fransiskanermunken har hver fått brokker av kunnskap og må sammen løse gåter og tolke spor for å komme videre. Utgangspunket er tre brev den gamle jøden Baruel skrev før han møtte døden på Inkvisisjonens bål. Enklere blir det ikke da den vakre Mauela Vivera dukker opp med enda et brev og sier at hun har fått den endelige nøkkelen til gåten. Men hun nevner ikke at hun er dronning Isabellas barndomsvenninne.

Forlag Pax forlag

• "Hvordan helbrede en fanatiker" av Amos Oz
  • "Den rasende horden" av Fred Vargas
  • "Kambyses tapte hær" av Paul Sussman
  • "Gilead" av Marilynne Robinson
  • "Hr. Penumbras døgnåpne bokhandel - en fantasyroman for Google-generasjonen" av Robin Sloan
  • "Profitørene - en roman om en forbrytelse" av Leif G.W. Persson