Sabina

biografisk roman

av (forfatter) og Karsten Alnæs (oppleser).

Lydbokforlaget 1994 Kassett

Den russisk-jødiske psykiateren Sabina Spielrein (1885-1941) fikk oppleve på kroppen de politiske tragedier i Europa i vårt århundre. Som vitenskapskvinne øvde hun innflytelse på bl.a. Carl Gustav Jung, Sigmund Freud og Jean Piaget. Hun var den første som prøvde å kartlegge ødeleggelsesinstinktet i mennesket gjennom en avhandling utgitt i 1912. I dag leses hennes skrifter med økende interesse. I sin tid ble hun usynliggjort og sviktet, samtidig som hun måtte kjempe mot mørke krefter i sitt eget sinn. Romanen er basert på dokumentariske fakta.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 1994

Format Kassett

Genre Historisk litteratur

Omtalt person Sabina Spielrein

En fantastisk bok med et overdådig språk om kjærlighet og ondskap. Hvor grusom kan disse krigshisserne bli ? Terningkast 6.

Det var hverdagens gleder de feiret, den eneste glede som gir dyp lykke og som kan danne kimen til en mer forsonlig verden.

Det må være en typisk Russisk egenskap dette å forsøke å frelse en verden som er fortapt .

Angsten er mor til sløvsinnet. Den jager lavt over oss, gir oss aldri fred og driver oss mot sluket.

Der kretser de rundt hverandre som planetene og månene i solsystemet tusen lysår herifra.

Jeg ønsker deg bare alt vel , med og uten hemmeligheter , du vil bli utålmodig i den nye grønne drakten din.

En kollega ba meg lage en liste over bøker jeg kunne anbefale akkurat henne og det resulterte i en liste som kanskje flere kan få glede av. Listen er en salig blanding av gammel og ny litteratur, lettlest og mindre lettlest, krim, spenning og skjønnlitteratur. Der bøkene tilhører en serie, så har jeg kun tatt med første bind.

Å, som jeg elsker sommersalget på Fretex i Moss. Om det er en bok jeg bare tror jeg vil ha, så tar jeg den - det er jo bare 10 kr.

Opprydning i bokhylla, alle bøkene er innbundet med omslag om ikke annet er nevnt. Prisen er 50,- pr bok. Ved sending betaler kjøper frakt i henhold til postens satser.
Kan også ta bøker i bytte, kom med forslag eller sjekk ønskelista mi.
Jeg er ikke her inne regelmessig slik at det kan lønne seg å kontakte med via her:

gamle favoritter

Uthevet tekst

• "Kjempesmell og blå dager - livet og ferda b'yner på Kampen, slutter i verda" av Karsten Alnæs
  • "Gjennom kaos" av Marie Cardinal
  • "Trollbyen - roman" av Karsten Alnæs
  • "Menneskenes hjerter - Sigrid Undset - en livshistorie" av Tordis Ørjasæter
  • "Om kjærlighet" av Erich Fromm
  • "Sigbrits bålferd - roman" av Bergljot Hobæk Haff
  • "Heksen - opptegnelser fra en fjern fortid" av Bergljot Hobæk Haff
  • "Glahn" av Knut Faldbakken
  • "Den unge Amalie Skram - et portrett fra det nittende århundre" av Liv Køltzow
  • "Det grådige hjerte" av Bjørg Vik
  • "Morgengaven" av Dea Trier Mørch