Så rart

samlede barnevers fra Så rart, Lille Persille, Den sommeren

av (forfatter) og Paul René Gauguin (illustratør).

Aschehoug 2005 Innbundet

Kjente og kjære barnevers fra de tre bøkene Så rart, Lille Persille og Den sommeren.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203247156

EAN 9788203247156

Hundekjeks Er jeg en blomst? Det vet jeg ikke. Med løftet blondeparasoll står jeg blant penge-urt og vikke og storkenebb og jonsokkoll.

Jeg kommer sent. Men når jeg kommer og kanter landevei og grøfter med mine hvite juniløfter Da er jeg ikke blomst, men sommer.

Forleden dag flyttet Galdhøpiggen på seg nesten to centimeter. Det var et tiltak den hadde gruet seg for nesten en million år minst.

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

født 14. april 1905 i Bergen,
død 6. februar 1985 i Fredrikstad

Wikipedia

Illustrerte barnebøker for 4-6 år. Nokre på fransk og engelsk.

• "Geitekillingen som kunne telle til ti" av Alf Prøysen
  • "Putte i blåbærskogen" av Elsa Beskow
  • "Kaptein Sorte Bill og andre kjente Egner-viser" av Thorbjørn Egner
  • "Morovers" av André Bjerke
  • "Du er en luring, Albert Åberg" av Gunilla Bergström
  • "Da Per var ku" av Thorbjørn Egner
  • "Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett" av Elsa Beskow
  • "Gjett hvor glad jeg er i deg" av Sam McBratney
  • "Du er for liten, Albert Åberg" av Gunilla Bergström