Rwanda. Folkemord

Vidarforlaget 2009 Innbundet

Året er 1994. Fra april til juli blir en million mennesker drept i Rwanda. Det blir karakterisert som et av historiens mest effektive og omfattende folkemord. Denne boken handler både om den innfløkte historiske bakgrunnen til, og noen av følgene av denne totale hendelsen. Har litteraturliste.

Rwanda året 1994: Fra april til juli ble nærmere en million mennesker tatt av dage i det som kan karakteriseres som et av historiens mest effektive og omfattende, men kanskje også mest misforståtte folkemord. De aller fleste av ofrene var tutsier. De ble drept av sine landsmenn, tilhørende den andre av landets to dominerende etniske grupper, hutuene. Denne boken er et forsøk på å forstå dette folkemordet i dets ufattelige bredde - som en unik historisk hendelse og som et av mange folkemord i det 20. århundret. Boken handler både om den innfløkte historiske bakgrunnen til, og noen av følgene av denne totale hendelsen. Det internasjonale og det nasjonale rettsoppgjøret er imidlertid også et viktig tema som tas opp. Hvilken rolle har myter, fordommer, misoppfatninger, propaganda og andre fremstillinger av landet og kulturen, spilt i utviklingen av konflikten mellom hutuer og tutsier i Rwanda?

Forlag Vidarforlaget

Utgivelsesår 2009