Ruth Maiers dagbok

en jødisk flyktning i Norge

av (forfatter), Ruth Maier (medforfatter) og Jan Erik Vold (oppleser).

Lydbokforlaget 2008 CD

Ruth Maier var en jødisk flyktning fra Wien som kom til Norge i 1939. Her ble hun en god venn av Gunvor Hofmo. I 1942 ble hun drept i Auschwitz, bare 22 år gammel. Ruth Maier skrev dagbøker hele sitt liv, og ut fra åtte dagbøker og mange brev forteller Jan Erik Vold hennes historie.

Denne gripende dagboken til en ung jødinne i Norge leses av Jan Erik Vold, som kjenner Ruth Maiers historie best. Den er lest med kjærlighet av en særegen dikterstemme. Ruth Maier var en bråbegavet jødisk flyktning fra Wien som kom til Norge før krigen, og tok norsk artium i 1940. Hun ble kjent med lyrikeren Gunvor Hofmo og var hennes nære venn og kjæreste i to år. 26. november 1942 ble hun tatt i den store massearrestasjonen av jøder i Norge og fraktet til Auschwitz.. "Ruth Maiers dagbok" inneholder hennes opptegnelser livet ut, fra hun var en skolepike på tolv. Gunvor Hofmo tok vare på dagbøkene hennes, og Jan Erik Vold har arbeidet lenge med denne boken, som gir et bilde av et dramatisk og innholdsrikt liv. Da Ruth Maier myrdes 22 år gammel, er det et levd liv som tar slutt.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2008

Format CD

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Norge Østerrike

Omtalt person Ruth Maier

Den som åpner denne boka i den tro at den handler om Holocaust, vil mest sannsynlig bli skuffet. Derimot handler boka om den jødiske jenta Ruth Maier i årene før hun ble deportert til Auschwitz.

Jan Erik Vold har gjennomgått Ruths åtte dagbøker, som i tiden etter deportasjonen ble oppbevart av venninnen og lyrikeren Gunvor Hofmo. Samlingen er svært unik i norsk sammenheng.

Gjennom dagboknotatene blir vi kjent med Ruth. Hun var en svært begavet ung kvinne på mange områder. Ikke bare utmerket hun seg med en akademisk legning, men hennes evne til å formulere seg skriftlig viser at hun hadde talenter utenom det vanlige. Dessuten hadde hun talenter innen malekunst og tegning.

Ruths følelsesliv var svært sterkt. I tiden etter at hun kom som flyktning til Norge, holdt hun nesten på å forgå av en tyngende ensomhet. Etter et nervøst sammenbrudd hadde hun et opphold på en psykiatrisk avdeling. Med tiden kom hun til å erkjenne at hun var lesbisk og hun og Gunvor Hofmo hadde i en periode et kjærlighetsforhold.

Boka er - både takket være Ruth selv og ikke minst Jan Erik Vold som har sydd sammen alle dagboknotatene - nydelig og tidvis nesten poetisk. Det er en tragedie at hun på grunn av krigen og nazismen endte sitt liv i så ung alder, uten å få leve et fullverdig liv. Mest sannsynlig har verden gått glipp av en stor kunstner.

Denne klarte jeg virkelig ikke høre ferdig. Jan Erik Vold har en helt egen måte å lese på - og jeg fikk den IKKE til å passe på denne boken. Holdt ut - og holdt ut, men ga opp. Tenkte at det finnes mange andre bra bøker jeg kan lytte til - eller lese - selv om Ruth Maiers liv er interessant

Skjønnlitteratur og sakprosa.

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Jeg glemmer ingen" av Gunvor Hofmo
  • "Mørkets sangerske - en bok om Gunvor Hofmo" av Jan Erik Vold
  • "Tidsvitner - fortellinger fra Auschwitz og Sachsenhausen" av Jakob Lothe
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Et lykkebarn - gutten som overlevde Holocaust og ble dommer i Haag" av Thomas Buergenthal
  • "Natt og tåke - historien om Natzweiler-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Samlede dikt - kommentert nyutgave" av Gunvor Hofmo
  • "Kathe, alltid vært i Norge - biografi" av Espen Søbye
  • "Falskmyntner i Sachsenhausen - hvordan en norsk jøde overlevde Holocaust" av Moritz Nachtstern
  • "Verden finnes ikke på kartet - poesi fra hele verden" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Røff guide til samtidslitteraturen" av Marta Norheim
  • "De fattige i Lódz" av Steve Sem-Sandberg