Rust

av (forfatter) og Anderz Eide (oppleser).

Kolon 2022 Lydfil

Rust handler om bandet THE WHITE HOUSE, om kameratene Daniel og Thomas og deres forhold til Passolini, den chilenskfødte Miguel Ángel Darío Cortez, som på toppen av sin musikalske karriere forsvinner og etterlater vennene sine i et vakuum.

Siden dukker Passolini opp i Buenos Aires, der hans liv veves sammen med utallige andre. Historiene strekker seg tilbake til 60-tallets Santiago de Chile og frem mot militærkuppet i 1973; til militærfamilier og kidnapping av spedbarn i Uruguay, til eksiltilværelser i Uppsala og Stockholm, Berlin og Barcelona; til virkeligheter fylt opp av terror og vold, av forsvinninger og tomrom og sorg.Rust er en roman om generasjoner, om hukommelse og arv, eksil, hevn og nostalgi, men også om kjærlighet, musikk, oppvekst, samhold og forvirring.

Forlag Kolon

Utgivelsesår 2022

Format Lydfil

ISBN13 9788205568020

EAN 9788205568020

Omtalt sted Norge Chile

Jeg visste aldri at det arret han hadde på ryggen, ikke skrev seg fra en dum og triviell sykkelulykke, sånn han fortalte oss, men fra et knivblad. Men kanskje ingen vet noe sikkert om noen ting. Alle ting er jo så elastiske, pleide Passolini å si, mens han holdt usynlige gummistrikker i hendene og strakk og strakk.

Glemsel er ikke annet enn hukommelse som sover, og vi vekket den med et nakkeskudd

Det var bananplaten til Velvet Underground som ble soundtracket til en sommer der vi øvde i ti timer, i tolv timer, hele natten og hele formiddagen nede på det røde øvingsrommet på Hølet.

Tiden som renner. Tiden som er sand og som renner. Tiden vi bærer som litt vann mellom hendene, mens vi løper for livet mot en vegg eller et stup

Dette mener jeg er det beste fra 2009, foreløpig...

Liste over fleire bøker der titlane er like, spennande å sjå kor mange ein kan kome med. Bidra for all del!

Av de 105 tekstene jeg leste i fjor er disse som skilte seg ut fra mengden.

"Bindestreksnordmenn". Forfattere med tilhørighet til flere land enn Norge. Enten de er født i et annet land eller norskfødte med én eller begge foreldre fra annet land enn Norge. Adopterte er dermed med på lista. Det er en stor variasjon som vises her - heldigvis.

Obs - lista er under arbeid, så kom gjerne med tips :-)

Den tradisjonelle loppemarkeden svikter aldri. I år fant jeg, i rekkefølge, disse bøkene. Gatsby er til kona som aldri lest den og nekter å lese min svenske utgave.

• "Våkner om natten og vil noe annet - roman" av Geir Gulliksen
  • "Verden finnes ikke på kartet - poesi fra hele verden" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Anleggsprosa - kortprosa" av Tina Åmodt
  • "Ville detektiver" av Roberto Bolaño