Russland 1917

krig og revolusjon

Vigmostad Bjørke 2018 Heftet

To store omveltninger i 1917 sendte både Russlands og verdens historie i en helt ny og uforutsett retning. I mars falt Romanovdynastiet, som hadde regjert riket i over 300 år. I november gjennomførte bolsjevikene en målbevisst fraksjon i det russiske sosialdemokratiske partiet et statskupp som veltet den midlertidige regjeringen. Under Vladimir Lenins ledelse innførte de et diktatur med maktmonopol som ideologisk hovedprinsipp.
Om dette høydramatiske året, som ikke kan forstås uten at man samtidig berører både årsakene og de enorme historiske konsekvensene, har Per Egil Hegge skrevet en medrivende beretning.
per egil hegge (f. 1940) er norsk journalist og redaktør, ansatt i Aftenposten fra 1962 til 2005, hvor han bl.a. var redaktør av A-magasinet 1984 88 og kulturredaktør 1993 98. Han har også vært avisens utenrikskorrespondent i London, Moskva og Washington. Hegge har utgitt flere biografier, debattbøker og bøker om språk.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788241916519

EAN 9788241916519

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted Russland

OK sammendrag av bolsjevikenes revolusjon i 1917. Den dekker de viktige begivenhetene i mer eller mindre kronologisk rekkefølge, og har egne kapitler om de viktigste personlighetene, som Rasputin og Lenin.

Jeg synes Hegge skriver litt kronglete til tider, og flere ganger mistet jeg tråden. Noen ganger skriver han om noe som om han har nevnt det før - uten å ha gjort det. Plutselig deler regjeringen makt med sovjetet -- men hvorfor gjør de det? Har regjeringen godtatt det? Eller sier bare sovjetet at de også har makt? Slikt bør komme klart frem på forhånd, ellers begynner jeg å stusse.

Jeg vil tro det finnes bedre bøker om revolusjonen på engelsk, men Hegge passer på å koble den mot norske forhold. Han bruker et helt kapittel til å beskrive møtet mellom en nordmann, Jonas Lie, og Lenin under revolusjonen. Beskrivelser av situasjonen gjennom norske øyne, og sammenligning med datidens norske situasjon, gjør det lettere å forestille seg det hele. Lenin føles som en mindre fremmed person når han plutselig står og forklarer kommersielle forhold til en norsk forretningsmann. Hvis man ikke vet stort om russisk historie på forhånd, er denne boken sikkert et godt utgangspunkt.

• "Fra krig til krig - en biografi om C.J. Hambro" av Iselin Theien
  • "Hagelin - Quislings høyre hånd" av Nina Drolsum Kroglund
  • "Amerikansk valgkamp - image, penger og moderne politikk" av Hallvard Notaker
  • "I Stalins skygge - 1946-1949" av Alf R. Jacobsen
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Finland 1918 - den finske borgerkrigen og nordmennene som var vitne til den" av Morten Jentoft
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Den korteste historien om Russland - fra vikingene til våre dager" av Peter Normann Waage
  • "Skjebnehøst - Nord-Norge 1944" av Alf R. Jacobsen
  • "Klopp - fra Mainz til Liverpool" av Raphael Honigstein