Run away

Arrow 2019 Heftet

You follow. What choice do you have? And as you descend into the dark, dangerous world she's lost herself in, you quickly find yourself out of your depths. Down here, no-one is safe - and now both of you might never make it out alive...

Forlag Arrow

Utgivelsesår 2019

Genre Thrillere

Omtalt sted New York

Datter savnet av Harlan Coben. Leseeks fra Cappelen Damm.
Paige er en tenåringsjente som kommer litt skjevt ut og blir avhengig av narkotika. Det er den eldre kjæresten hennes som introduserer henne for stoffet, i tillegg til at han mishandler henne. Paige rømmer hjemmefra. En dag ser Simon, faren til Paige, henne i parken. Han prøver å få kontakt med henne, men hun løper vekk. Simon følger etter, men det får han til å havne i et miljø han ikke vil være i, og med uante konsekvenser. Nå kan hverken Simon eller resten av familien hans føle seg trygge.
Harlan Coben er en veldig god forfatter som skriver godt. Historiene er alltid engasjerende. Som forventet er også denne historien spennende fra start og slutten overrasker. Les den selv, og fortell meg gjerne hva DU mener.
Les hele omtalen her

Coben er en mann jeg har lest mye av, og han har kommet med mye variert. Mye bra og mye "dårlig", men for det meste bra.

Endelig blitt spissere i kantene igjen?
Selv om han er en av mine favorittforfattere, og har lest mye av ham, betyr det ikke at jeg liker alle bøkene han gir ut. Synes han har vært litt slapp de siste årene, også med Den fremmede, som jeg ikke har skrevet om ennå, men det blir. Men her i Datter savnet, er han mer gjenkjennelig i skrivingen. Tempo, avhengigskapende og sær humor. Den Coben jeg liker. Synes at denne er på nesten på samme nivå som The Woods og Hold Tight, som var virkelig medrivende å lese.

Datter savnet er om en familie med sorg. De har ikke sett datteren deres på lenge. Hennes far vil alltid lete etter henne, mens hennes mor vil at hun skal komme hjem av sin egen fri vilje. Søsknene hennes er også bekymret, og livet går sin gang. Sammen bor de i en leilighet i Manhattan, New York. Datteren deres, Paige skal ha forsvunnet under collegetiden, og de frykter noe har hendt på college, men de er ikke sikre. De vet ikke hvor hun oppholder seg eller hvem hun er sammen med. Faren til Paige, Simon, får vite av en annen som bor i samme bygg, at han har sett datteren deres et sted ikke langt unna som gatemusikant. Simon obeserverer det stedet en stund til han ser henne. Når hun er i ferd med å forlate opptreden sin, prøver Simon å snakke med henne, men hun vil ikke. Han prøver å følge etter henne, men får et ublidt møte med en fyr som muligens er hennes kjæreste. Og Simons datter forsvinner igjen. Boka består av et stort persongalleri og det dukker hele tiden opp noen nye, og jeg vil ikke ødelegge moroa for andre av å fortelle for mye.

Heldigvis kommer han med noen vri
Var usikker på om jeg ville like denne boka da baksideteksten virket typisk amerikansk og kanskje en smule oppbrukt, men istedet kommer Coben med et friskt pust, og noen vri og karakterer som ikke blir nevnt på baksiden, dukker opp. Coben er i det lekne hjørne, og det er da jeg liker ham best. Derfor likte jeg boka bedre enn jeg "fryktet" på forhånd. Det jeg liker minst med Coben og noe som gjentas i nesten alle hans bøker, er foreldre som alltid og til stadighet er like forelsket som da de møtte hverandre, og de må alltid understreke det. De kjenner hverandre på en måte ingen andre kan forstå. Det blir noe kjedsommelig over det, men heldigvis var det ikke så masete eller tatt opp så mange ganger i denne boka, som i de mange andre bøkene hans. Skjønner at familie er viktig for Coben og mange andre, og meg også. Det er det som er en av kjennetegnene med bøkene hans og mørke hemmeligheter, men å lese om voksne mennsker som er forelsket i hverandre, er bare ikke interessant. Da hadde jeg heller lest romantikk. Når jeg leser en thriller vil jeg ha en thriller uten mye følelser. Da foretrekker jeg noe hardbarket, og det var denne. Noe bløt, men mest hardbarket.

Selv om det tok noe tid å lese denne, var den spennende, humoristisk, litt ondskapsfull, og hadde en god del spenst. Det er herlig når noen skriver på en engasjerende måte. Noe forutisgbart, også slutten, men syntes ikke det gjorde noe, da det passet inn i historien og var godt gjennomtenkt. Noen kjedelige partier her og der, noe som ofte skjer i bøker generelt, men følte gnisten til Coben var tilbake, for synes det var noe fraværende med ham de siste årene, og som gjorde at jeg tok en pause fra bøkene hans. Jeg er glad for at den gode fortellerstemmen hans er tilbake igjen.

Fra min blogg: I Bokhylla

Det startet veldig bra, handlingen og spenningen var interessant. Ingen problemer med å henge med i svingene, og jeg gledet meg til hva som skjedde videre. Så ble det for sært, for usannsynlig og for rotete, og ikke det minste interessant.
Terningkast 3.

And bad stays. Bad doesn’t go away. You bury bad, it digs itself out. You throw bad in the middle of the ocean, it comes back at you like a tidal wave.

• "De overlevende" av Jane Harper
  • "Ti svensker må dø" av Martin Österdahl