Ruffen

sjøormen som ikke kunne svømme

av (forfatter), Åsmund Huser (oppleser) og Liv-Unni Larsson Undall (musiker).

Lydbokforlaget 2005 CD

Små sjøormer liker å bade heile dagen. Ruffen er imidlertid ikke som de andre sjøormene. Han vil ikke bade, for han kan nemlig ikke svømme. Med litt hjelp lærer han seg å svømme til slutt, og han blir havets helt da han redder den store amerikabåten fra å gå under. Dette er den første boka om Ruffen.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2005

Format CD

Ombord på amerikabåten løp alle passasjeren omkring på dekket og ropte om hjelp. Mange av dem hadde ikke rukket å kle ordentlig på seg. De sprang rundt i pyjamasar og nattkjoler. Og et alvorlig hornorkester spilte gamle marsjer, for det pleier ofte å hjelpe når man er i havsnød.

Jeg fikk spørsmål fra en god venn om å hjelpe til med å sette opp en dåpsgave til et tvillingpar (fra to fadderpar). Bøkene skal fungere som en litterær skattekiste og skal følge barna i deres første år. Listen er satt opp med hjelp fra tips fra andre bokelskere, meg selv, og spesifikke ønske fra fadderne. Samlingen består av 30 bøker og koster rundt 5000 kr samlet. Den store barnesangboka var ment å være med, men den har foreldrene fra før.

Bokblink Barn er en presentasjon av nyere litteratur for barn i aldersgruppen 0-12 år (Billedbøker, barnebøker, ungdomsbøker og apper). Arrangøren var Vest Agder Fylkesbibliotek sammen med 4 lektører, 7 og 8 mai.

Barnebøker stående i bokhylla. Kom gjerne med anbefalinger!
(Prøvde å legge bøkene alfabetisk, men ser ut som de hopper litt rundt av seg selv.)

Sommerferie i fire uker er uten iPad og TV.
Dette er listen over bøker vi har lest for eller hørt sammen med 4-åringen.

• "Ruffen på nye eventyr" av Tor Åge Bringsværd
  • "Ruffen og den flyvende hollender" av Tor Åge Bringsværd