Ruffen og drageslottet

av (forfatter) og Thore Hansen (illustratør).

Gyldendal 2006 Innbundet

Ruffen er endelig sammen med moren og faren sin, men likevel savner han dragepiken Hamayoko. Onkel Ludvik sier han må dra til henne, og dermed svømmer Ruffen helt til Japan. Der finner han ikke bare Hamayoko, men også en ekte samuraikattunge. Dette er den femte boka om Ruffen.

Modige Ruffen! Endelig har Ruffen hele familien sin rundt seg. Likevel savner han noe .; han savner dragepiken Hamayoko. Onkel Ludvik sier han må dra til henne, man må finne vennene sine om man så må reise helt til månen. Ruffen svømmer helt til Japan hvor han ikke bare finner Hamayoko og en ekte samurai-kattunge .; han redder også hele Dragerike fra å gå under. Ruffen og drageslottet er den femte boka om Sjøormen Ruffen, kvalitetsbøker som bobler av humor, klokskap og varme. I denne fortellingen dreier det seg om det å ha en god venn, kanskje en hjertevenn? Og om hvordan man kan gå gjennom ild og vann for ikke bare denne vennen, men også for å redde en hel drøm, et helt Drageslott. Dessuten går det fint å være venner, selv om man er som ild og vann. Praktfullt illustrert av Thore Hansen.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205349780

EAN 9788205349780

Serie Gyldendals gode barnebøker

Barnebøker stående i bokhylla. Kom gjerne med anbefalinger!
(Prøvde å legge bøkene alfabetisk, men ser ut som de hopper litt rundt av seg selv.)

• "Ruffen og det hemmelige havfolket" av Tor Åge Bringsværd
  • "Den tredje store Pulverheksboka" av Ingunn Aamodt
  • "Ruffen og det mystiske hullet" av Tor Åge Bringsværd
  • "Elias og kongeskipet" av Olav Asland
  • "Påls balje" av Barbro Lindgren
  • "Karsten og Petra spiser glass! - på eventyr i Stockholm" av Tor Åge Bringsværd
  • "Ruffen og den flyvende hollender - et spill for dukker og utkledde mennesker" av Tor Åge Bringsværd
  • "Ruffens jul" av Thore Hansen
  • "Prikk og Flekk ser stjerner" av Lotta Geffenblad