Rudin

av (forfatter) og Erling Sande (oversetter).

Solum 2008 Innbundet

Handlingen utspiller seg på den russiske landsbygda på 1840-tallet. Sosieteten treffes jevnlig på godset hos enken Lasunskij. En dag blir Dimitrij Rudin introdusert i kretsen. Han er en veltalende mann som straks trollbinder forsamlingen med sine høye idealer, nestekjærlighet og tanker om forandring. Men virkeligheten innhenter ham, og snart blir også Rudin konfrontert med sin egen handlingslammelse.

Forlag Solum

Utgivelsesår 2008

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Russland

Rudin inngår som 7. bind i Solum forlags nyutgivelser av Turgenjev på norsk, men er egentlig den første av romanene hans. Men på mange måter virker store deler av romanen mer som et skuespill med scenebeskrivelser og utførlige dramatiske dialoger på et gods utenfor Moskva. Hovedpersonen Rudin dukker opp i kapittel 3 og utløser straks både beundring, motvilje og åpenlys sjalusi i kretsen rundt godsets mektige eier, Darja Mikhaijlovna. Selv om handlingen er lagt til den russiske landsbygda, er det viktig for Turgenjev å vise at menneskene der - iallfall overklassen - har tilknytning til vesteuropeisk litteratur og musikk. Her leses Goethe og spilles Beethoven, mens moren passer på at de vågede bøkene til Alexander Dumas dy. holdes unna datteren Natalja! Oversettelsen til Erling Sande flyter bra.

Mennesket må smadre sin inngrodde egoisme, slik at det kan få sjansen til å uttrykke sitt sanne jeg.

-Sannsynligvis studiet av mitt eget hjerte, hvor jeg dag for dag finner stadige nye ansamlinger av smuss og dritt. Jeg dømmer om andre ut fra meg selv. Det kan være at det ikke er rettferdig, og at akkurat jeg er mye verre enn andre; men hva skal jeg vel gjøre? Det er blitt en vane hos meg!

Rudin gikk. Nå hadde han erfart at overklassens mennesker ikke støter folk bort; de dropper dem rett og slett når de ikke har bruk for dem lenger: som en hanske etter ballet, som papiret som ligger oppå konfekten i esken, som et tombolalodd når det har kommet ut med gevinst.

Dette er alle boktitlene som blir nevnt i den norske klassikeren Mysterier av Knut Hamsun.

Bok som jeg ikke finner på Bokelskere:

1. Gertrude Colbjørnsen av Erik Skram.

• "Ved daggry" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Et adelshjem" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev