Rovhjerte

krim

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Aschehoug 2022 E-bok

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788203369964

EAN 9788203369964

Serie Annie Ljung (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

En stund siden igjen jeg har lest svensk krim, noe vår nabo er veldig god på.

Ny serie fra Sverige
Rovhjerte er debutkrim av Ulrika Rolfsdotter og er en begynnelse på en serie. Rovhjerte gjør det gjodt som førstebok, spesielt hvis man liker krim som tar seg god tid til å beskrive karakterer og omgivelser. Jeg likte den fordi den inneholdt småsted, kulde, isolasjon .og hemmeligheter.

Man blir kjent med Annie Ljung som har forlatt Lockne på grunn av for mye smerte og hemmeligheter. Hun er også lei av bygdesnakk. Derfor bosatte hun seg i Stockholm hvor hun jobber som sosionom. Noe hendte på tedet hun forlot, og hun er redd folk snakker om det og ser ned på henne etter alle årene.

Får man vite mer om Annies hemmeligheter?
Noe har skjedd som tvinger henne tilbake til Lockne. Moren hennes har rømt fra sykehjemmet og ut i kulda. Noe som kunne ha tatt livet av henne. Annie drar for å besøke henen for å se om hun har det bra, og at hun får den omsorgen hun trenger. Heldigvis har hun slektninger i nærområdet som hun har kontakt med. Hun har tenkt å bli værende i bare noen dager, men noen trenger hennes hjelp da hennes tremenning, Saga som er 17, forsvinner. Hun har aldri rømt hjemmefra før og foreldrene er sikre på at det har skjedd henne noe. Flere ting skjer som gjør til at Annie starter sin egen etterforskning. Samtidig får hun "gleden" av å møte noen av fortidens spøkelser. Får man vite som leser hva som skjedde med henne for mange år siden?

Denne gang var det ikke selve krimsaken som var spennende, men karakterene og hvorfor Annie er så hemmelighetsfull. Hvorfor hun tar avstand til folk som ble igjen i Lockne, og hvordan hun fikk arret som ofte dukker opp i teksten.

Krim som tar seg god tid
Rovhjerte inneholder ikke mye action eller tempo. Den er mer karakterdrevet og man blir godt kjent med stedet som består av forskjellige personligheter. Man blir nysgjerrig på Annies fortid og hvorfor hun er en smule forhåndsdømmende. Men likte at forfatteren tok seg god tid med handlingen og beskrev hverdagen til karakterene på en troverdig måte. Man kommer da nærmere på det som skjer.

Hadde likt boka bedre hvis avslutningen var noe annerledes. Den ble for åpenbar og klarte heller ikke å ta avslutningen helt seriøst. Det passet ikke inn i alvoret som handlingen ellers bar preg av. Men likevel vil jeg gjerne få med meg neste bok i serien da jeg fikk sansen for Rolfsdotters fortellerstemme.

Fra min blogg. I Bokhylla

(Eksemplar fra Aschehoug, mot en ærlig anmeldelse)

Jeg liker ofte svensk krim skrevet av kvinnelige forfattere, der miljøet er lagt til grisgrendte strøk
preget av dype, svarte skoger og vann. Det begynner å bli noen av denne sorten.
Denne boka leste jeg med forbeholden glede.
Det ble for mange klisjeer.
Jeg peilet inn morderen veldig raskt.
Siden den sjangermessig har så glitrende konkurrenter, gir jeg boka en treer.
Litt urettferdig, kanskje. Jeg lot meg jo underholde. Inntil jeg ble litt irritert.
Også finner jeg ikke knappen for terningkast. Igjen!

Egentlig er jeg litt lei av krimbøker hvor plottet går ut på at noe skjer på stedet hvor hovedpersonen vokste opp og dermed må hen reise tilbake og møte sine demoner, men denne boka ble jeg allikevel sugd inn i.

Annie Ljung må reise tilbake til barndomshjemmet da moren hennes som er dement og bor på sykehjem har klart å komme seg ut en kald vinternatt. Hun blir funnet i god behold, men Annie kommer hjem for noen få dager og på den tiden forsvinner hennes slektning, 17 år gamle Saga.

Boken er spennende, handlingsmettet og dramatisk og en veldig god debut og jeg ser frem til flere bøker av Ulrika, dette er ifølge baksideteksten første del i en drivende spenningsserie som finner sted i Ångermanland i Nord-Sverige - inspirert av folketro, historiske drap og hekseprosesser fra 1600-tallet.

• "Saltstøtten" av Petter Fergestad
  • "Nordlys" av Dag Otto Lauritzen