Rosmersholm

Gyldendal 2005 Heftet

Johannes Rosmer drømmer om et liv uten begjær, en stille, glad, skyldfri tilværelse. Rebekka West er ung, frigjort og livsglad. Rundt dem vokser det fram et kynisk samfunn uten idealer. Alle parter vil sikre seg Rosmer for å bruke ham som frontfigur. Hva skjer når fortiden og samtiden eter seg inn i et kjærlighetsforhold? Fanger Rebekke Rosmer ved å drive hans hustru til selvmord i Møllefossen? Og får hun selv sin seksualitet og livslyst ødelagt fordi denne mannen er helt uten lidenskap?

«Rosmersholm» utkom i 1888 og ble kjølig mottatt av samtidens anmeldere. Det regnes for øvrig som det siste av Ibsens stykker der politikken spiller en vesentlig rolle i utformingen av personenes karakter og skjebne. Med etterord av Finn Skårderud.

.I dette tilfellet gjelder det Johannes Rosmer, eieren av Rosmersholm, og Rebekka West, som tror hun kan hjelpe ham med å skape en verden av "glade adelsmennesker".«Det rosmeriske livssyn adler [ ...] - men det dreper lykken, du.» (Rebekka West, fjerde akt)Modernisert utgaveMini-biografiMed etterord av Finn SkårderudIbsen for et nytt århundreI 2006 var det 100 år siden Henrik Ibsens død. Denne boken er en del av Gyldendals utgivelsesprogram i forbindelse med Ibsen-året.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205336537

EAN 9788205336537

Serier Ibsen for et nytt århundre Gyldendal klassiker

Han har i alle fall hatt mot til å leve livet efter sitt eget hode. Jeg syns ikke det er så lite enda.

Norske filmadapsjoner.

Skjønnlitteratur på pensum i norsk 2+3 og engelsk 1 i lærerutdanningen på HiVE. Mange gode bøker!

• "Fru Inger til Østråt" av Henrik Ibsen
  • "Kjærlighetens komedie" av Henrik Ibsen