Rosinen i pølsa

av (forfatter), Torstein Ellingsen (forfatter), Rune Semundseth (forfatter) og Sverre Bjørstad Graff (illustratør).

Licentia 2020 Innbundet

Rosinen i pølsa er en etymologisk spørrekonkurranse. Boken er utformet som en quiz (spørrekonkurranse), der den gir tre alternative forklaringer på hvert uttrykk. Faktaopplysningene om det språklige opphavet (etymologien) er samlet bakerst i boken som et oppslagsverk. Utvalget er ikke uttømmende, men basert på uttrykk vi mener er spesielt underfundige, men samtidig alminnelige. Både forfattere og forlag hevder at boken vil kunne egne seg spesielt godt til venne- eller familiesammenkomster.

Uttrykk som for eksempel uglesett, djevelens advokat eller Saken er biff! er det naturlig å se nærmere på. Hva betyr de egentlig? Hvor kommer de fra? Mellom barken og veden,stikke kjepper i hjulene eller som julekvelden på kjerringa synes vi derimot er for selvforklarende til at vi ønsker å vie dem plass. Ordtak, dialekt og slang faller utenfor bokas ramme. Opphavet er i enkelte tilfelle noe mer detaljert beskrevet i bakerste del, altså i etymologien bakerst, og noe redusert i quiz-delen, for at quizen skal bli noe vanskeligere.

Forlag Licentia

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788269202502

EAN 9788269202502

• "Katta i sekken - og andre uttrykk" av Kjell Ivar Vannebo
  • "Komma - kommategnets personlighet, historie og regler" av Bård Borch Michalsen
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "Når du gjør som jeg vil - en bok om påvirkning" av Henrik Fexeus
  • "Energityvene - utmattelse i sykdom og hverdag" av Torkil Berge
  • "Ridende rytter til hest - finurligheter og annen språklig moro i aviser og presse - og litt ellers" av Per Egil Hegge
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Ungdomskilden - 12 gode valg for livet" av Audun Myskja
  • "Kroppsspråk - om ord og kropp" av Helene Uri
  • "Ut av psykopatens grep - hvordan komme fri fra helsefarlige mennesker" av Aud Dalsegg
  • "Ild og vrede - på innsiden av Trumps hvite hus" av Michael Wolff
  • "Bibelen på 100 minutter" av Michael Hinton