Rosa

av (forfatter) og Karl Erik Harr (illustratør).

De norske bokklubbene 1989 Innbundet

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1989

Genre Klassisk litteratur

"Rosa" fortsetter der "Benoni" sluttet. Rosas ekteskap med prokurator Arentsen har havarert, og hun er igjen tilbake i bygda - nå som en enslig kvinne uten økonomiske midler. En student på gjennomreise opptrer som jeg-person i boka, og det er hans besettende kjærlighet til Rosa som på mange måter driver handlingen frem.

Benoni får sin Rosa og de gifter seg, men får han henne egentlig? Rosa er fjern og utilnærmelig og lite i stand til å vise og gi kjærlighet. Parallelt følger vi Macks datter Edvarda, baronessen, som er blitt enke. Hennes savn etter noe mer enn hva bygda kan tilby, blir tidvis nokså tragisk fremstilt. I mens går Benoni rundt og brisker seg med sin rikdom, og han fremstår som en nokså patetisk skikkelse.

Men tross uforløst kjærlighet og tragedie, ligger den lune humoren hele tiden på lur. Som da mennene i bygda med Benoni i spissen bestemmer seg for å begrave Macks badekar og badedyne for å få slutt på hans usømmelige livsførsel. Fornøyelig!

Heldigvis finner hovedpersonene, men unntak av fortelleren, en slags ro i tilværelsen til slutt. Dette er en av de beste bøkene jeg har lest av Hamsun! Og heldigvis var Nils Johnson igjen tilbake som oppleser!

Atter en gang lot jeg meg begeistre av hovedpersonen i romanen, Benoni. I forordet beskrives han bl a slik: "Han er ikke fin og raffinert, tvert imot er han nokså grov og brautende og upolert. Men til gjengjeld har han en avgjørende egenskap: Han er et anstendig menneske som vet forskjellen på rett og galt."Link til et blogginnlegg der jeg bl a siterer fra romanen

Fikk sett 15 min av første episode av serien om Benoni og Rosa som ligger på NRK.no før avspillingen "kollapset". Men nok til at jeg synes at Knut Husabø er en flott Benoni - gleder meg til å se hele serien. Link til et blogginnlegg jeg skrev etter å ha lest romanen

Blev hun ikke såret,rasende? Det vet jeg ikke,svarte Munken Vendt.Hun snakket mig sønder og sammen, jeg blev dum av det. Jeg tror på galskapen i kraft av dens nødvendighet,sa hun, ja i kraft av dens egen fornuft som balance , sa hun. Nu går jeg på kramboden og får mig en dram,svarte jeg.

Lykkelig? Neida! Om lykken kom så vilde jeg bare se længe på den og stirre på den, så ukjendt vilde den være.Nei, men det er naturligvis småstunder som er litt bedre end andre stunder. Det forstår sig.

Hjemme hos Mack på Sirilund var intet nytt hendt; men hos klokker Arentsens på klokkergården skjedde det en dag i februar at sønnen, den lovkyndige, kom hjem. Nu var han utlært. Og ung Arentsen hadde så meget til hvite hender og ikke et hår mere øverst på hodet, så folk forstod han hadde studert dypt.

De sier for et gammelt ord at kvinnelist er uten ende. Jeg mener nu at kvinnelist har både bukten og endene.

Det som imponerte han mest hos meg var at jeg hadde lært noe sprog og kunne lese hva som stod på de forskjellige utenlandske varer på hans krambod, som trådsneller og bomullsvarer fra England. Det lærte han også øyeblikkelig fordi hans hode kunne så lite før og var nesten jomfruelig jord.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Bøker for å bli litt mer boksmart ;)
Har mange ganger tenkt at jeg har lest veldig mye uten å ha lest noen av de bøkene som "alle" kjenner til. Har ikke visst hvor jeg skal begynne, men etter en diskusjon her inne har jeg fått satt opp endel bøker, og flere legger jeg til etterhvert som jeg kommer på dem.
Endel av bøkene har jeg allerede ulest i hylla, og endel av forfatterene har flere aktuelle bøker jeg vil se på.
Dette er ingen liste som jeg har tenkt å haste meg igjennom, mest som en huskeliste for meg selv + at det er morsomt å se hvor mange av de som blir lest fremover :)

• "Benoni" av Knut Hamsun
  • "Segelfoss by" av Knut Hamsun