Rosa er den nye pønken

Kagge 2015 Innbundet

Rosa er det nye opprøret, hevder Kathrine Aspaas. Hun registrerer at fargen er sosialt "forbudt", og velger nettopp rosa når hun går inn i samfunnsdebatten.
"Pønk er for meg å bryte regler," sier hun. "Pønk er å leke med tabuer, normer og fordommer. Min pønk bryter regler innenfor økonomi, journalistikk og politikk. Der det forventes stringent tenkning, blander jeg inn psykologi og vill menneskenatur. Der det skal være mørkt, tenker jeg lyst. Forventes det hardt, leverer jeg mykt."
I et nyskrevet essay skriver Aspaas gnistrende godt om "det rosa" innen samfunnsliv, finans, akademia og politikk. Hun oppsummerer også den såkalte sukkerspinndebatten, som dampet av rosa symbolikk.

Boken inneholder de beste av Aspaas' tekster som profilert kommentator og spaltist i Aftenposten. Hennes stemme har forarget og begeistret leserne gjennom 20 år. Her er intelligente og lekne tekster om samfunn, økonomi, religion, finans, musikk, media og livet selv.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2015