Romerike

eventyrlige opplevelser

natur, kulturminner, historie, mat, severdigheter, friluftsliv

av (forfatter), Øystein Søbye (forfatter) og Øystein Søbye (illustratør).

Kulturforl. 2006 Innbundet

Boken tar deg med til kjente og ukjente skatter blant Romerikes 14 kommuner. Med utgangspunkt i friluftsliv, naturopplevelser og kulturminner, viser denne boken hvor manfoldig regionen er. Her kan du blant annet bli med på tur med Skibladner, padle kano på elver og sjøer og "tinderangler" mellom Romerikes mange utsiktstopper. Du får bli med på besøk til storgårder som Gamle Hvam og Rotnes Bruk, kjøre med veterantoget Tertitten, dra på tiurleik i Aurskog og oppleve kongeørn i Nes. I tillegg inneholder boken lokalhistorie og matoppskrifter.

Denne boka tar deg med på en reise gjennom Romerikes 14 kommuner. Med utgangspunkt i friluftsliv, naturopplevelser og kulturminner viser den hvor mangfoldig og eventyrlig Romerike er. Dette er forfatternes 9. bok om natur, kulturminner og mat - De tar deg med på en tur med Skibladner, padler kano på elver og sjøer og «tinderangler» mellom områdets mange utsiktstopper. De besøker storgårder som Gamle Hvam og Rotnes Bruk, kjører med veterantoget Tertitten, drar på tiurleik i Aurskog og opplever kongeørn i Nes. Boka er krydret med lokalhistorie og smakfulle matoppskrifter. Bli med til det eventyrlige Romerike, til kjente og ukjente skatter . østenfor sol og vestenfor måne.

Forlag Kulturforl.

Utgivelsesår 2006