Romanene om Keflavik

av (forfatter) og Tone Myklebost (oversetter).

Press 2018 Heftet

Soldatene på den amerikanske flybasen pleide å kalle Keflavík for Helvete. Det var bare svart lava der, det var som om stedet ikke egentlig eksisterte. Men likevel var det i Keflavík Ari vokste opp. Det var her han ble voksen - og det var her han til slutt brøt opp fra alt og forsvant. Nå som faren skal dø må Ari vende tilbake til Keflavik, for å konfrontere både sin egen og sine forfedres historie.
Jón Kalman Stefánsson har vunnet mange beundrere her til lands med den fantastiske trilogien om Gutten. Her følger han opp med en slektsroman som binder sammen fortid og nåtid på overveldende vis. Fiskene har ingen føtter og den frittstående fortsettelsen Omtrent på størrelse med universet er en vakker og vond historie om en familie over tre generasjoner.
Det er en fortelling om mennesker som elskes og plages, som flykter og vender hjem. Det er en historie om smerte og savn, om fiskekvoter og fangstkrise, om amerikanernes krigsskip, om Beatles og Pink Floyd. Og det er en historie om Island. Alt fortalt med Jón Kalman Stefánssons unike kombinasjon av språklig skjønnhet, klokskap, ironi og kjærlighet for menneskene.

Forlag Press

Utgivelsesår 2018

Serier Press pocket Ari (1-2)

Omtalt sted Island

Fra kjærligheten er veien til lykke og til ulykke nøyaktig like lang.

• "Afrikanske fortellinger" av Tomm Kristiansen
  • "Sjelemaleren" av Ildefonso Falcones