Roman 1987

Oktober 1994 Heftet

Dette er en beretningen om en mann som forsøker å forklare en skjebne som han selv er ansvarlig for. Han beskriver oppveksten på 50-tallet, modningsprosessen på 60-tallet og arbeidsårene på 70-tallet. Leseren følger ham som journalist, ektemann, gynmaslærer og historielektor. Så arbeider han noen år ved Mesna Kartongfabrikk, før portene stenges. Nå føler han seg som en mann uten fremtid. På nytt må han kjempe mot skjebnen.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 1994

Serie Albatross

Omtalt tid Etterkrigstiden 1980-1989 1970-1979 1960-1969

Omtalt sted Lillehammer

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 1989

Etter å ha kost meg, forundret meg, ledd og engasjert meg i "Fjords" liv og virke gjennom bokas mange og tettskrevne sider, må jeg neste starte med å konstatere to forhold:

• Jeg skjønner nå, etter denne lesning, at Dag Solstad regnes som en av Skandinavias store nålevende forfattere.
  • Boka er på sett og vis såpass komplisert, i alle fall tidvis, og med lange tankerekker, gjerne av argumenterende art, (ser dere; jeg har tilogmed begynt å etterligne hans skrivemåte med utallige innskutte presiseringer), at jeg jeg ikke føler meg sikker på om jeg helt har forstått hva han faktisk mener, her og der, og at jeg derved nok ikke er den rette, eller "verdig" til å ytre meg noe særlig om denne boka i det hele tatt.
    En solid femmer, nei -en sekser, står det meg likevel fritt og slenge ut. Så det gjør jeg, trass i at noen av bokas poeng sikkert har gått meg hus forbi. Lysten til å ta fatt på boka om igjen er også tilstede, så kanskje blir det en senere utdypning. Kommer i så fall tilbake med en revisjon av denne "omtalen".

Den som ikke er på bølgelengde med sitt folks humor, vil alltid bli en fremmed iblant oss.

Det var ikke det at jeg var hatefull mot dette samfunnet, heller at jeg var likegyldig. Det interesserte meg ikke, til tross for at jeg innså at det burde det ha gjort. Men tanken på at jeg skulle representere det på noen som helst måte, f.eks. ved å gjøre karriere innafor det, og på den måten sjøl bli en person som utstrålte harmoni og vellykkethet, den virka direkte frastøtende på meg, så frastøtende at det i hvert fall grensa til hat. Jeg hadde en sterk angst for å begynne å leve innafor dette samfunnet her, og helt og holdent sluke alle dets perspektiver, begrensninger, verdier, normer, konvensjoner, fordi det for meg betydde, og det på en måte som jeg ikke i det hele tatt kunne gjøre rede for, at jeg måtte miste meg sjøl, og bli fortapt.

...og sjøl om jeg nok kunne ha en mistanke om at denne travelheten dekket over livets fundamentale kjedsommelighet, likte jeg den likevel, jeg likte rytmen, det oppjagede.

Jeg kjente en djup utilfredsstillelse ved tilværelsen. Jeg kjente meg kasta ut i verden. Jeg kjente meg som en fremmend. Bestandig hadde jeg en fremmedfølelse like under huden, hvor jeg befant meg. Jeg syntes ikke at jeg fullt ut hørte til noen steder, og så på meg sjøl som en betrakter av det hele.

Jeg stod der i min lille sorte maske, og jeg følte meg pinlig berørt over å være her. Se, der er Fjord med sin lille sorte maske. Han er ung og glad. Se, han morer seg. Men jeg ønska ikke å være ung og glad. Jeg higa ikke etter glede, det eneste jeg higa etter, i mitt 20-årige liv, det var tilværelsens alvor. Jeg måtte leve på en måte som gjorde at jeg kom i kontakt med de sammehengene som utgjør tilværelsens alvor.

Bøker som handler om ensomhet anbefalt av bokelskerene her inne.

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Det er noen bøker som sitter deg lenge etter at du har lest dem, og som du tenker tilbake med en god følelse, så god følelse at du er usikker på om det er lurt å lese dem igjen.

Lista bærer nok preg av at jeg var ung på 80-tallet.

Bøker om Dag Solstad

• "Brød og våpen - roman" av Dag Solstad