Roma

en historisk roman fra antikkens Roma

av (forfatter) og Ann Kristin Hermundstad (oversetter).

Press 2007 Innbundet

I denne boka kan du følge Romas historie som en slektskrønike. Fra de første handelsreisende som etablerer seg ved elven og de syv høyder, til byens opprinnelse og tvillingene Romulus og Remus; gjennom etableringen av Roma som det største maktsentrum i historien, og frem til mordet på Julius Cæsar og republikkens fall.

Med utgangspunkt i historisk forskning, legender og nye arkeologiske funn, gir Roma nytt liv til det store dramaet om byens første tusen år. Gjennom et elegant fortellergrep følger vi Romas historie som en slektskrønike; fra de første handelsreisende som etablerer seg ved elven og de syv høyder, til byens opprinnelse og tvillingene Romulus og Remus; gjennom etableringen av Roma som det største maktsentrum i historien, og frem til mordet på Julius Cæsar og republikkens fall. Steven Saylor kombinerer den litterære forfatters teft for den gode fortelling med forskerens sans for detaljer og presisjon. Boken representerer et sjeldent lykketreff mellom historisk kompetanse og litterært talent, noe som har resultert i den mest oppsiktsvekkende episke fremstilling av Romas historie noensinne. Dette er historien om hvordan romerne skapte den mest storslagne byen på vår planet, historien om hvordan Roma ble Roma.

Forlag Press

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Var utrolig engasjerende da jeg leste den første gang (ca 10 år siden?) Orket ikke å komme igjennom denne gangen.

Titus kjente også en bølge av kjærlighet og av håp strømme gjennom seg, for nå visste han hva han skulle kalle sine lengslers mål. Datteren til en mann som het Claudius ville bære navnet Claudia.
Claudia! tenke han. Jeg er forelsket i den vakreste piken i verden, og hun heter Claudia!

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Historisk, krim og spenning - kanskje mest for menn?

• "Imperiet - en historisk roman fra keisertidens Roma" av Steven Saylor
  • "Cæsars triumf - en roman om det gamle Roma" av Steven Saylor
  • "Cæsars dom" av Steven Saylor
  • "Sendebud fra Nemesis" av Steven Saylor
  • "Romerblod - en mordgåte fra det gamle Roma" av Steven Saylor
  • "Ørnens bytte" av Simon Scarrow
  • "Brorskapet - Brethren-trilogien del 1" av Robyn Young
  • "Caesar" av Adrian Goldsworthy
  • "Kampen om de nordiske landene - den siste viking" av Preben Mørkbak
  • "Lustrum" av Robert Harris
  • "Alexander - Ammons spådom" av Valerio Massimo Manfredi
  • "Ørnens erobring" av Simon Scarrow