Røtter og føtter

identitet i en omskiftelig tid

Aschehoug 2004 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren drøfter identitetens problemer i en tid preget av både globalisering og nasjonalisme. Han stiller blant annet spørsmål om hva egentlig debatten om arrangerte ekteskap handler om, om det finnes en god og en ond form for nasjonalisme, hvorfor ikke kabel-tv og Internett fører til at det vokser fram en global identitetsfølelse, hvordan det kan ha seg at retten til en selvstendig identitet er blitt en av de knappeste ressursene i verden og hva det kommer av at mennesker i vår del av verden gjør alt de kan for å holde seg unge. Boka viser at alle disse spørsmålene henger sammen. Har litteraturliste.

Hva former oss? Gener eller kultur? Ifølge Thomas Hylland Eriksen er svaret begge deler. Her drøfter han identitetens problemer i en tid preget av både globalisering og nasjonalisme. Blant de mange spørsmål boken stiller, er: Hva handler debatten om arrangerte ekteskap dypest sett om? Finnes det en god og en ond form for nasjonalisme? Hvorfor fører ikke tv og internett til at det vokser fram en global identitetsfølelse? Hvorfor er retten til en selvstendig identitet blitt en av våre knappeste ressurser? Hylland Eriksen viser at alle spørsmålene henger sammen. Eksemplene spenner fra fundamentalisme i Malaysia og sørafrikansk apartheid til barns oppvekst og plastisk kirurgi. Røtter og føtter er en bok som angår oss alle.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203229619

EAN 9788203229619

Når vi skal utforske mennesket, altså oss selv, består det store mysteriet i at vi alle blir født med medfødte anlegg som gjør oss i stand til å leve tusenvis av ulike liv - og likevel ender vi til slutt med bare å ha levd ett.

• "Typisk norsk - essays om kulturen i Norge" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Hva er sosialantropologi" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Flerkulturell forståelse" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Egoisme" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Kulturforskjeller i praksis - perspektiver på det flerkulturelle Norge" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Storeulvsyndromet - jakten på lykken i overflodssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Melankolske rom - om angst, lede og sårbarhet gjennom tidene" av Karin Johannisson
  • "Øyeblikkets tyranni - rask og langsom tid i informasjonssamfunnet" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Tenkningens historie 2 - den nyere tid : fra 1600-tallet til vår egen tid" av Anfinn Stigen
  • "Små steder - store spørsmål - innføring i sosialantropologi" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd" av Max Weber
  • "Tenkningens historie 1 - oldtiden, middelalderen, nyere tid inntil vitenskapen på 1600-tallet" av Anfinn Stigen