Rødt Brasil

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Tre skip legger ut fra Le Havre i 1555, med kurs for Brasil. Om bord er alt som trengs for å opprette en fransk koloni i den nye verden, også to foreldreløse barn. De er med som tolker fordi man tror at barn kan lære indianernes språk lettere enn voksne. Gjennom disse to ser vi hvordan to ulike kulturer møtes. Boka er forfatterens debutroman.

Handlingsmettet roman om en fransk ekspedisjon til Brasil på 1500-tallet, tildelt den prestisjetunge franske Goncourt-prisen. Handlingsmettet roman om en fransk ekspedisjon til Brasil på 1500-tallet. Hensikten er å utfordre Portugal, som allerede har etablert seg i landet, og opprette en koloni. Romanen starter i Frankrike, der det besluttes å ta med barn fordi man tror de kan lære de innfødtes språk lettere enn de voksne. Valget faller på søsknene Just og Colombe, som er foreldreløse. Colombe forkles som gutt. Flere av personene er historiske, men Just og Colombe er oppdiktede. Vi får en levende skildring av skitten, stanken og den dårlige maten på reisen, og blir også innviet i allianser og fiendskap. I Brasil slår de seg ned på en øy i bukta der Rio de Janeiro i dag ligger. Just blir etter hvert nestkommanderende på øya, mens Colombe er blitt leder for en del av de innfødte. Hun oppdager at hun ikke er Justs søster. Deres kjærlighet kan dermed fullbyrdes.Jean-Christophe Rufin (født 1952) er lege og forfatter. Han har vært nestleder i Leger uten grenser. Rødt Brasil ble i 2001 tildelt den prestisjetunge franske Goncourt-prisen.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205308374

EAN 9788205308374

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Brasil

Tildelt litteraturpris Goncourt-prisen 2001

• "Arthur & George" av Julian Barnes
  • "Abessinieren - beretningen om Jean-Baptiste Poncets utrolige reiser, som negusens sendeman hos Hans Majestet Ludvig XIV" av Jean-Christophe Rufin
  • "Gullfisken" av J.M.G Le Clézio
  • "Vampyrens hevn" av Fred Vargas