Rødsonen

en krim med Fredric Drum og Skarphedin Olsen

av (forfatter) og Helge Winther-Larsen (oppleser).

Cappelen 2007 CD

En norsk representant for Regnskogfondet blir funnet hodeløs i Tanjung, en by på Ny-Guinea. Ikke lenge etter dukker kroppen til den norske etterforskeren som blir sendt ned for å oppklare mordet, opp. Også hodeløs. Skarphedin Olsen er neste mann ut, og han overtaler Fredric Drum til å bli med til Tanjung. I Tanjung driver lyssky forretningsmenn ulovlig eksport av fredet tømmer, og regnskogaktivistene har skaffet seg mange mektige fiender. Det er langt fra et fredelig sted som møter Skarphedin Olsen og Fredric Drum. Dessuten var det i Ny-Guineas jungel at Fredrics oldefar forsvant for mange år siden. Kanskje kan etterkommerne løse gåten om hans forsvinning? Dette er den tiende og siste boken om hobbydetektiven Fredric Drum. Denne utgaven er en lydbok i MP3-format. Den kan kun spilles i CD-spillere som kan spille av dette formatet.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

Format CD

ISBN13 9788202282707

EAN 9788202282707

Serier Lommelydbok Fredric Drum og Skarphedin Olsen (10)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Ny-Guinea

Hodeløse lik dukker opp i Ny-Guinea, nærmere bestemt i Tanjung. Sistnevnte er liket av den norske etterforskeren som ble sendt dit for å oppklare mordet av en norsk representant for Regnskogfondet. Skarphedin Olsen blir bordret til Ny-Guinea, og Drum blir motvillig overtalt til å bli med.

Etter ankomsten finner Olsen ut at det drives ulovlig hogst av fredet tømmer, og at regnskogaktivistene ikke er veldig populære i området.

Drum får vite at det var nettopp i Ny-Guinea oldefaren hans, navnebroren Fredric Drum, forsvant for mange år siden.

Boka er drivende spennende, og inneholder også et høyst aktuelt aspekt, nemlig utbyttingen av regnskogen. Dette er den tiende og siste boka om Fredric Drum og Skarphedin Olsen, og her faller de siste brikkene på plass.

Jeg liker ikke krim sånn helt uten videre. Men her er et knippe av de jeg har likt veldig godt!

Tror det kunne blitt noen interessante turer, forhåpentligvis med mange artige opplevelser :)

Jeg har listet opp 5 krimhelter som jeg har et spesielt forhold til. De er svært ulike. Bøkene nedenfor er representative for heltene:

Fredric Drum (og/eller/alias Skarphedin Olsen)

Stein Ingen Olsen (Stingo)

Kurt Wallander

Harry (Hieronymus) Bosch

Sam Spade

Noen som kanskje har andre helter?

Kronologisk rekkefølge: Fredric Drum og Skarphedin Olsen

Lest i 2018