Rød sone

Vigmostad Bjørke 2015 Heftet

Den tidligere jagerflygeren Peter Barrow blir funnet død på et hotellrom i Tromsø. Alexander Winther, journalist i Nordlys, nøster i saken og oppdager at flere av Barrows tidligere skvadrons-kolleger også er døde. Finnes en sammenheng mellom dødsfallene? Gravingen i flygernes fortid vekker minner om tiden som soldat i Afghanistan, og det tærer på forholdet mellom Alexander og kjæresten, Vivi. Da en kollega i NRK blir forsøkt myrdet, innser Alexander at noen vil gjøre alt for å holde fortiden skjult. Mot et bakteppe av iskald krig og atomtrussel på starten av 1980-tallet, vever Asbjørn Jaklin inn virkelige historiske hendelser i Rød sone. Om forfatteren: Asbjørn Jaklin er tromsøværing, journalist i Nordlys, historiker og krimforfatter. Han har skrevet en rekke dokumentarbøker. Den mest kjente er Nordfronten - Hitlers skjebneområde, som ble nominert til Brageprisen i 2006. Jaklin debuterte som krimforfatter i 2012 med Svart frost. Rød sone er hans andre kriminalroman om journalist Alexander Winther. Sagt om boken: TERNINGKAST 5 "Jaklin fletter virkelige historiske hendelser inn i romanen. Det gjør den interessant og leseverdig for en gammel aviskriger som undertegnede ... Kjempegodt beskrevet av avismannen Jaklin, finner Alexander Winther gang på gang opp hjulet på nytt." Magne Kveseth, Altaposten "Dette kunne virkelig ha skjedd. Jeg vil så absolutt anbefale denne boka. En av høstens gode bøker!" Kjell Moe, Kulturspeilet

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788241909177

EAN 9788241909177

Serier VB pocket Alexander Winther (2)

Genre Krim

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Skottland Troms

Dette var en spennende bok, synes jeg. Her møter kald krig nåtid i Tromsø. Journalist Alexander Winther, kalt Alex blant venner får en historisk sak å bryne seg på, da en gammel jagerflypilot dør under en konferanse i ishavsbyen.
Les gjerne mer i blogginnlegget mitt her.

Kulturfondbøker - Norsk skjønnlitteratur 2014

• "Hvite løgner" av Asbjørn Jaklin
  • "Oppgjørets tid - roman" av Alexander Wisting
  • "Belgravia 1 - dansende inn i slaget" av Julian Fellowes
  • "Oppgjør" av Jane Casey
  • "Ingenting å skamme seg over - roman" av Lars Helle
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Kaldere" av Torbjørn Grindheim
  • "Djevelens kobber - krim" av Alf R. Jacobsen