Rød kjærlighet

en østtysk familiehistorie

av (forfatter) og Espen Ingebrigtsen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2015 E-bok

Øst-Tyskland og den kalde krigen gjennom en gripende familiehistorie.

Maxim Leo vokste opp i et konfliktfylt Øst-Berlin hvor det ikke var tillatt å stille spørsmål, i en familie som var et lite DDR i seg selv: Den ene bestefaren var nazist, den andre kommunist. Moren var medlem av Sosialistpartiet, faren en rebelsk kunstner som erklærte DDR for en forbryterstat.
Mange år etter murens fall ser Maxim tilbake på DDR og sin egen historie og oppvekst i den lille familien hvor det ble utkjempet kamper som man egentlig ikke hadde lov å utkjempe. Med humor, varme og ærlighet skildrer han hvorfor så mange drømte om at Øst-Tyskland skulle bli en helt ny verden - og hvordan det var da alt falt sammen til slutt.

Om forfatteren:
Maxim Leo ble født i Øst-Berlin i 1970. Han studerte statsvitenskap i Berlin og Paris. Siden 1997 har han vært redaktør i Berliner Zeitung. Han har mottatt en rekke priser for sin journalistikk. I 2011 fikk han Den europeiske bokprisen for Rød kjærlighet. Maxim Leo bor i Berlin sammen med sin familie.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788241912474

EAN 9788241912474

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 1945-1999 1939-1945

Omtalt sted Øst-Tyskland

Omtalt person Maxim Leo

En veldig godt skrevet og interessant bok der Tysklands historie gjennom det 20. århundre fortelles gjennom historien til en familie. Dessuten er det mye interessant av en mer generell natur for eksempel om hvor mye tilfeldigheter har å si i et menneskeliv og hvordan forskjellige personlighetstyper tilpasser seg (eller gjør motstand mot) ulike (politiske) systemer.

Det er imponerende hvor åpent Maxim Leo forteller om familien sin. Om den ene bestefaren som måtte flykte fra Tyskland før andre verdenskrig og ble aktiv i den kommunistiske motstandsbevegelsen i Frankrike under krigen. Og om den andre bestefaren som gikk like aktivt inn for nazismen på 30-tallet som for DDR etter krigen.

Boka er også veldig morsom spesielt når Leo beskriver oppveksten i DDR på 1970 og 1980-tallet. Anbefales!

Jeg trenger ikke å vise noen holdning lenger, trenger ikke å engasjere meg. Politikk kan være et samtaleemne dersom man ikke har noe annet å snakke om. Det er ikke samfunnet, men jeg selv som er hovedinnholdet i livet mitt. Min lykke, min karriere, mine prosjekter, mine drømmer.

Bøker om DDR

Til jubileet for murens fall- romaner med handling fra DDR

Dessverre er ikke alle tilgjengelig på norsk

• "April" av Angelika Klüssendorf
  • "Detransition, baby" av Torrey Peters