Rock Springs

fortellinger

av (forfatter) og Knut Johansen (oversetter).

Oktober 2006 Heftet

Noveller som handler om mennesker som lesere under 50 vil kjenne igjen: Menn som strir for å finne forfeste i strømmen, bitre, skuffede, rådløse; for mange av dem gjelder det som kjenne tegner Carvers personer - de er mennesker som "ikke får det til".

Richard Ford regnes som en av de fremste amerikanske novellekunstnere i dag, og er i tillegg en mesterlig romanforfatter. Novellene i "Rock Springs" viser hvor ensomt det kan være å elske, hvor hardt det er å bære en drøm og hvor vanskelig det kan være å få mellommenneskelige forhold til å overleve. Ganske alminnelige mennesker kjemper for å finne fotfeste og gi livet mening i det karrige og utsatte amerikanske Vesten. "Praktfull ... En av de mest bemerkelsesverdige fortellerne og fremste stilistene i sin generasjon" THE NEW YORK TIMES

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2006

Serie Oktober pocket

Jeg tror ikke det er noen du lærer så mye av som den første du elsker i ditt liv.

Det er bare en slags tarvelighet, en slags kulde vi har i oss alle, en slags hjelpeløshet som får oss til å misoppfatte livet når det er rent og enkelt, som får tilværelsen til å se ut som et grenseland mellom intet og intet, og får oss til å oppføre oss verken bedre eller verre enn dyr som møter hverandre på sin vei - vaktsomme, uten overbærenhet, uten tålmod eller begjær.

Jeg visste hva kjærlighet handlet om. Det handlet om ikke å sette folk i vanskeligheter eller å innby til det. Det handlet om ikke å gå fra en kvinne fordi om du hadde en annen i tankene.

Det leses for lite noveller, romanen settes alltid først, men her har du 10 knallgode novellesamlinger som bør få deg til å like det gode gamle korte formatet også. Listen består av 9 norske og 1 amerikansk forfatter. Jeg kunne sikkert ha funnet en 10. norsk forfatter også, noe av Per Petterson kanskje, eller Øystein Lønn, men grunnen til at Richard Ford er med på listen, er fordi den er så vannvittig god at den bare må med. Listen er ellers vilkårlig satt opp. Kos dere.

Heime hadde eg liggande ein del av desse bøkene, så eg tenkte eg skulle sette dei opp i ei liste.. så her er lista, lest og ulest..

Bøker utgitt i Gyldendal sin serie kalt vita, vet man ikke hva man skal lese er det bare å plukke en herfra.

• "Sammenbruddet" av Pål Steigan
  • "Lotusspiserne - noveller" av Kristian Klausen