Robinson Crusoe

av (forfatter) og Marianne Koch Knudsen (oversetter).

1999 Innbundet

Robinson Crusoe ignorerer farens råd og drar til sjøs. Han forliser på en øde øy, og i 28 år må han klare seg alene, uten annet enn sitt mot og noen forsyninger fra skipet. Kledd i geiteskinn bygger han et hjem, blir venner med dyrene på øya, og dyrker korn som han kan spise. Snart oppdager han at han ikke er alene.

Som ung gutt trosser Robinson foreldrene sine og drar til sjøs. Han blir snart tatt til fange av sjørøvere og opplever mye spennende før han en dag forliser og mer død enn levende skylles i land på en øde øy. Der må han mutters alene kjempe mot sult, tørst og menneskeetere. men så en vakker dag dukker Fredag opp... Utgitt i serien Gyldendals Ungdomsklassikere som består av verdenslitteraturens absolutte høydepunkter. Bøkene er utstyrsmesssig påkostet, nummererte og egner seg ypperlig som gavebøker eller samleobjekter. Alle bøkene har dessuten etterord av Tormod Haugen, vinner av H.C. Andersenprisen.

Utgivelsesår 1999

Serie Gyldendals ungdomsklassikere (13)

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1600-tallet

Noen bøker går man rundt og tror man har lest. Når de så "gjenleses", oppdager man at det ikke stemmer. Slik var det med meg og Robinson. Det eneste jeg kjente til, var historien om Fredag, som faktisk ikke opptrer på scenen før på side 217, skulle det vise seg.

Trass i gammelmodig språk og utdaterte holdninger var dette ei spennende bok, synes jeg. Ikke på den måten at jeg bladde videre for å "se hvordan det gikk til slutt", men på grunn av Defoes detaljerte beretning om hva Robinson Crusoe observerte, opplevde og foretok seg på de første reisene sine og seinere på øya gjennom nesten 30 år. Interessant å lese om praktiske gjøremål, lyse ideer og gode oppfinnelser, selv om kanskje ikke alt er like troverdig (observasjonen av tigre på kysten av Afrika, for eksempel).

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Genial såvidt jeg husker. Lenge siden jeg leste denne, men minnes jeg syntes den var på nivå med filmen som er en 7+ så visst jeg ikke husker helt feil var denne utrolig bra=)

Torsten Wahlund läser denna klassiker för mig på svenska.

Jag märkte att jag hela tiden valde andra böcker framför denna och det har nog att göra med att det är en CD bok och inte en som jag kan ha med mig i Digispelaren eller telefonen. Lämnar tillbaka den och söker den i MP3 / Daisy format istället!

Det er rart å høre en så gammel bok. Ofte er det jo dette som er ankepunktet mot historiske romaner - persongalleriet i de er ytterst moderne i tankesettet selv om de lever i middelalderen. Slik er så visst ikke Robinsom Cruesoe. Han er ytterst moralsk og rasistisk. Selv om jeg nå skjønner det godt med tanke på tidspunktet boken ble skrevet på, ble jeg ganske himmelfallen da jeg hørte den. Men først og fremst er jo dette en voldsomt spennende bok og en god historie. Det er også morsomt å lese en bok som har startet sin egen sjanger.

I made him know his name should be Friday, which was the day I sav'd his life; I call'd him so for the memory of the time; I likewise taught him to say Master

(...) dette beviser igjen at engstelsen om noe ondt er verre enn selve det onde, særlig når man ikke på noen måte kan frigjøre seg for denne frykten.

Bloom skriver om "The Aristocratic Age" (år 1321-1832):
- - - It is a span of five hundred years from Dante's Divine Comedy through Goethe's Faust, Part Two [1321-1832], an era that gives us a huge body of reading in five major literatures: Italian, Spanish, English, French, and German. In this and in the remaining lists, I sometimes do not mention individual works by a canonical master, and in other instances I attempt to call attention to authors and books that I consider canonical but rather neglected. From this list onward, many good writers who are not quite central are omitted.

Link til boken her på Bokelskere.no.

Harvest Magazine ba sine lesere om tips til gode naturbøker. "Noen foreslo et helt forfatterskap, andre en enkelt bok. Her er romaner og sakprosa, dikt og reiseskildringer. Alle handler nok ikke like mye om naturen, men kanskje husker dere en bestemt passasje som gjør det?
Her er svarene, i en ikke-alfabetisk og sjanger- og kvalitetsmessig ikke-rangert rekkefølge:"

Jeg har hatt stor glede av å lese disse bøkene selv og for mine barn. Særlig Roald Dahl gjør lesestunden på sengekanten ekstra spennende og morsom. Vanskelig å velge en av hans bøker, men jeg husker spesielt "Georgs magiske medisin" som usedvanlig oppløftende. Ikke alle bøkene passer til alle aldersgrupper. Les boka selv først. Da leser du også med mer innlevelse for dine barn!

Har switchet helt til barnebøker etter sønnen ble født, men haugen med bøker jeg vil lese blir stadig større. Derfor er denne utfordringen perfekt!

Men da det er så lenge siden forrige roman, tillater jeg at en bok kan fylle to kategorier. Ferdig snakka :) (vet jeg jukser.. Vær snill!)

Koder:
Boka er funnet
Boka er lest!

Kategoriene er:
en bok basert på et eventyr
en bok som har vunnet National book award
en ung voksen bestselger
en bok du ikke har lest siden ungdomsskolen
en bok med handling fra ditt hjemsted
en bok oversatt til norsk
en kjærlighetshistorie med handling i fremtiden
en bok hvor handlingen er i Europa
en bok på under 150 sider
en New York Times bestselger
en bok som blir til film dette året
en bok anbefalt av noen du akkurat har møtt
en selvutviklingbok
en bok du leser ut på en dag
en bok skrevet av en kjendis
en politisk memoar
en bok som er minst 100 år eldre enn deg
en bok på mer enn 600 sider
en bok fra Oprah's bokklubb
en science- fiction roman
en bok anbefalt av et familiemedlem
en tegnet roman
en bok publisert i 2017
en bok hvor hovedpersonen har samme yrke som deg
en bok hvor handlingen er om sommeren
en bok og dens prequel
et mordmysterie
en bok skrevet av en komiker
en dystopi*
en bok med blått omslag
en diktsamling
den første boken du ser i en bokhandel
en klassiker fra det 20 ende århundre
en bok fra biblioteket
en selvbiografi
en bok om en roadtrip
en bok om en kultur du er ukjent med
en satirisk bok
en bok hvor handlingen foregår på en øy
en bok som garantert vil gi deg glede
BONUS: min favorittbok

Bøker som er gjort til film/serie, som jeg både har lest og sett. Jeg har bare lagt ut den første boka i en bokserie.
Lista er ikke rangert på noen måte.

• "Gullivers reiser" av Jonathan Swift
  • "Den hemmelighetsfulle øya" av Jules Verne
  • "Tom Sawyer" av Samuel Langhorne Clemens
  • "Jorden rundt på 80 dager" av Jules Verne
  • "En verdensomseiling under havet" av Jules Verne
  • "De tre musketerer" av Dumas, Alexandre, d.e.
  • "Ringeren i Notre-Dame" av Victor Hugo
  • "Pippi Langstrømpe går om bord" av Astrid Lindgren