Robin Hood

historien om den fredløse helten fra Sherwoodskogen

av (forfatter), Nick Harris (illustratør) og Henning Kolstad (oversetter).

1998 Innbundet

Den legendariske helten Robin Hood som stjal fra de rike og ga til de fattige, er stadig like fascinerende. Boken er illustrert med fotografier, tegninger, kart og bakgrunnsinformasjon om livet i middelalderen i England.

Historien om den fredløse og heltemodige opprøreren fra Sherwoodskogen. Med bakgrunnsstoff, bilder og fakta. Den legendariske helten Robin Hood er stadig like fascinerende. Sammen med vennene Lille John, Broder Tuck og Marian, bodde Robin Hood i Sherwood-skogen, England, på 1100-tallet. Han stjal fra de rike og ga til de fattige, og lå stadig i konflikt med sin verste fiende - sheriffen av Nottingham. Her er fortellingen om hans trofaste menn og deres vågale bedrifter som fredløse i Sherwoodskogen. Serien "Illustrerte klassikere" tar for seg noen av verdens mest kjente myter og fortellinger. De spennende gjenfortalte historiene er krydret med interessant bakgrunnsinformasjon, foto og tegninger, kart og fakta.

Utgivelsesår 1998

ISBN13 9788247802090

EAN 9788247802090

Serie Illustrerte klassikere

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted England

Blek februarsol lot lysflekkene danse over gressbakken, de små kusymreklokkene tok til åpne seg, den vesle bekken som skilte sletta, glitret mellom sivbreddene, en rødstrupe, fuglen som også het Robin, sang ut alt han hadde på hjertet fra den øverste grenen i et eiketre, og i hele, vide Sherwood fantes det ikke to gladere mennesker enn jomfru Marian og Robin Hood.

Mitt eget lesemål for 2019 var å lese en klassiker i måneden. Bøkene er lagt inn kronologisk etter når de ble lest, mao. er den første boka lest i januar og den siste i desember.

• "Løvenes konge" av H.R. Russell
  • "Dumbo kler på seg" av Nancy Parent
  • "Pionerene - Susquehanna - elvens kilder" av James Fenimore Cooper
  • "Den store eventyrboka" av Turid Opsahl
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Fem uker i ballong - tre engelskmenns oppdagelsesreise i Afrika" av Jules Verne
  • "Mot ukjent mål" av Agatha Christie
  • "Hjortedreper - den første krigsstien" av James Fenimore Cooper