Roald Amundsen

en biografi

Cappelen 1995 Innbundet

Roald Amundsen (1872-1928) brøt av sine studier i medisin da begge hans foreldre døde. Deretter viet han seg til polarforskningen. Amundsen opparbeidet seg stort ry som oppdagelsesreisende og vitenskapsmann, men han måtte også tåle en del kritikk, og han hadde store finansielle vanskeligheter. I denne biografien ønsker forfatteren å gi et innblikk i det spill som foregikk bak historiens scene og i de motiver som gang på gang drev Amundsen videre. Inneholder opplysninger om kilder og et register.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788202141370

EAN 9788202141370

Omtalt person Roald Amundsen

Biografien ble første gang utgitt i 1995 står det i utgaven jeg har som ble utgitt i 1998. Siste utgaven av den har jeg funnet er fra 2011. Jeg har hatt boken lenge. Endelig fikk jeg lest den. Angrer ikke et sekund. Her er mye å lese om som har aldri har vært skrevet om polarhelten. Som også har inspirert meg til å kjøpe en bok om Hjalmar Johansen. Mer i dette innlegget på bokbloggen min

Jeg er mektig imponert over forfatteren: FOR en bok! Anbefales på det varmeste.

• "Fridtjof Nansen - bare én vilje" av Per Egil Hegge
  • "Otto Sverdrup - aldri rådløs" av Per Egil Hegge
  • "Sønnen - en biografi om Sigurd Ibsen" av Lars Roar Langslet
  • "Vår glemte polarhelt - Carsten Borchgrevink og Southern Cross-ekspedisjonen 1898-1900" av David Vogt
  • "Fridtjof Nansen - mennesket bak myten" av Roland Huntford
  • "Shackletons legendariske Antarktis-ekspedisjon" av Caroline Alexander