Rising '44

the battle for Warsaw

Macmillan 2003 Innbundet

I august 1944 var Warszawa Wehrmachts siste forsvarslinje mot den Røde arme. Da den Røde arme nådde elva Vistula, trodde Warszawas befolkning at frigjøringa var nært forestående. Motstandsbevegelsen feiret i gatene, men de sovjetiske styrkene blei værende der de var, og dette ga Wermacht tid til å regruppere, og Hitler til å gi ordre om å rasere byen. I 63 dager kjempet motstandsbevegelsen fra kjellere og fra kloakksystemet. Forsvarsløse innbyggere blei slaktet ned i tusentall, og et etter et, blei byens monumenter ødelagt, mens de sovjetiske troppene betraktet det heile fra den andre elvebredden. Har register.

Forlag Macmillan

Utgivelsesår 2003

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Warszawa

• "Solkors eller hakekors - nordmenn i Waffen-SS 1941-1945" av Sigurd Sørlie
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Quisling - en norsk tragedie" av Hans Fredrik Dahl
  • "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "I keiserens navn - Japans brutale krig 1937-1945" av Laurence Rees
  • "Ivans krig - liv og død i den røde armén 1939-1945" av Catherine Merridale