Risiko

Press 2020 E-bok

Liv Eriksson er psykolog og har arbeidet i noen av verdens tøffeste konfliktområder, men når kjæresten Olav faller i døden mens de er på klatreferie i Thailand, bryter hun sammen og isolerer seg. På nettet ligger en film som viser fallet. Noen der ute vet hva som egentlig skjedde da han døde. Olav var spesialetterforsker i Økokrim og hadde hemmeligheter som hverken hun eller hans kolleger visste om. Kjente hun ham egentlig? Jakten på sannheten tar henne på en reise, til München, Kypros, Beirut, som blir stadig farligere etter hvert som hun nærmer seg avsløringen av en forbrytelse av spektakulære dimensjoner.

Forlag Press

Utgivelsesår 2020

Serie Liv Eriksson (1)

Genre Thrillere

Sven Gunnar Simonsens internasjonale finansthriller «Risiko» er en velskrevet og actionfylt røverhistorie med en supertøff kvinnelig helt i Liv Eriksson; psykolog, klatrer og et skikkelig råskinn som tar oss med inn i halsbrekkende, neglebitende situasjoner.
«Risiko» er av typen bok du forsvinner inn i og blir der til den er ferdig lest, så for de av dere som ikke har lest den; bare gjør det. Dere kommer garantert ikke til å angre. Jeg ble helt fanget og leste den tilnærmet sammenhengende. En glimrende debut og med en intens og bratt spenningskurve. Det ryktes at det kommer en oppfølger i januar 2022, så det er bare å glede seg.

Svein G. Simonsen "Risiko"

Svein G. Simonsen debuterer med en finansthriller som inneholder mye mer enn bare penger og kapital. Den er proppet med action, takket være bokas hovedperson psykologen Liv som har vært ute en vinternatt før. Hun er en tøff dame som har arbeidet i noen av tøffeste konfliktområdene i verden. Nå kaster hun seg ut i jakten på hva som egentlig skjedde da hennes samboer døde under en klatreferie i Thailand. Det blir en heftig jakt på penger, og forfatteren får godt frem personskildringene og er god på å skildre hverdagslige ting.
Plottet likte jeg veldig god, boka blir bare bedre og bedre utover, og til slutt må en bare lese den ut. Det er en meget lovende debutbok, og jeg håper forfatteren kommer med flere bøker etter denne debuten. Boka anbefales sterkt videre. Boka var litt utenom det vanlige, en solid finansthriller med mye action og tempo, men de rolige partiene kunne kanskje vært kortet ned noe.
Skal du lese en debutant, så gi boka til Sveins en sjanse. Du vil ikke angre.
Boka er et leseeksemplar sponset av forlaget
Terningkast 5

Liv og Olav er på klatretur i Thailand, da Olav plutselig får et illebefinnende. Liv gjør det hun kan for å redde han, men klarer ikke holde han igjen da han faller utfor stupet. I ettertid oppdager Liv at Olav hadde flere hemmeligheter som hverken hun eller hans nærmeste kollegaer visste om. Liv kan ikke fri seg fra tanken om at fallet ikke var noen ulykke.

Forlaget Press utgir ikke skjønnlitteratur, men de gjorde et unntak for denne boka, og det skjønner jeg godt. Risiko er en spennende debutbok som jeg kan anbefale.

Les hele omtalen her

• "Mørkt nett" av Jon Christian Møller