Ringeren i Notre-Dame

av (forfatter), Cecilie Krog (oversetter) og Morten Røhrt (oppleser).

Lydbokforlaget 2006 CD

Da en sigøynerfamilie forsøker å snike seg inn i Paris, blir de tatt til fange av dommer Frollo. Kvinnen blir drept i slåsskampen som følger. Erkediakonen pålegger Frollo å adoptere og oppdra det monsteret av en sønn hun etterlater seg. I tjue år holder Quasimodo til i klokketårnet på Notre Dame, skjermet fra folk. Men en dag våger han seg ut for å se på Narrenes fest. Denne dagen kommer til å forandre livet hans.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2006

Format CD

Serie Lydbokforlagets klassikerserie

Genre Spenning

Omtalt sted Paris

Ringeren i Notre Dame, Quasimodo, ble funnet som et lite misdannet barn på Kirketrappen til Notre Dame katedralen i Paris. Han ble adoptert av presten i kirken, vokser opp og får jobbe som ringer i kirken. Selv om jobben som ringer har gjort ham døv, elsker han jobben sin og sier god natt til klokkene sine hver kveld.
Men bak sitt skrekkelige utseende finnes det et menneske og når han får øye på den vakre sigøynerjenta Esmeralda blir han forelsket i henne. Esmeralda blir uskyldig dømt for mord og hekseri og på 1400 tallet som historien utspiller seg var dette ensbetydende med dødsdom og offentlig henging. Quasimodo redder henne fra galgen og bærer henne inn i kirken mens han roper “Asyl, asyl…!”. Men det er mange som er ute etter Esmeralda.

Dessuten har han et øye for mye.[...]
En enøyd er verre enn en blind for han vet hva han mangler.

Printing is death to bookselling.

The end of the world is at hand

A torch (…) are enough to destroy the written words. It takes a social or terrestrial to destroy the constructed word.

Litteratur av den sort hvor sympati og kritikk av denne karaktertypen eller tilstanden smelter sammen. Kom gjerne med kommentarer og forslag til utvidelse (både dikt, drama og prosa godtas, hvis en overbevisende forklaring er lagt til grunn)! Med tanke på at outsideren er en av de mest utbredte motivene i litteraturen, kan vi avgrense listen en smule ved å kun nevne bøker hvor hovedpersonen eller hovedfokuset er en slik skikkelse, kanskje særlig hvis det er av typen 'mannen mot verden' eller 'gode idealer mot realitetene' etc. Eller for den saks skyld individer lidende av dekadense, desillusjoner eller weltschmerz. Nuvel, nøl ikke! med andre ord.

Laget på oppfordring fra sommerfugla: http://bokelskere.no/tekst/23520/

An-Magritt (Falkberget, Nattens brød): Arbeidsjern og medmenneske

Bestemor Skogmus (Egner, Hakkebakkeskogen): Usentimental pragmatiker ("Vi spiser hverandre og ferdig med det!")

Cruella De Vil (Smith, 101 Dalmatinere): 101% gjennomført bikkjehater

Dobbelt-Petra (Braaten, Den store barnedåpen): Omsorgsfull og handlekraftig

Elias Rukla (Solstad, Genanse og verdighet): Ibsen-elsker med lengsel etter den dype samtalen

Frøken Smilla (Høeg, Frøken Smillas fornemmelse for sne): Passe egenrådig

Yngve (Renberg, Mannen som elsket Yngve): Go'gutt

Zenia (Atwood, Røverbruden): Hunndjevel

Æsop: Klok mann

Åse (Ibsen, Peer Gynt): Troverdig morsfigur

Jeg har funnet ut at jeg liker litt sånn "creepy" bøker, i den gotiske sjangeren.
Har ikke tenkt så mye på det før, men etter å ha lest "Stormfulle høgder" kom jeg til å tenke på om der er bøker i samme sjanger som jeg kunne lese. Jeg kom da på at jeg jeg var svært begeistret for Frobenius sin "Latours katalog" og de fire bøkene av Carlos Ruiz Zafon som begynner med "Vindens skygge". Dette er mine favoritter. Og nå kan jeg plusse på Stormfulle høgder. Jeg vil nå prøve å samle flere bøker på en liste, så jeg kan kose meg med sjangeren :)

Har du noen forslag?

(Nesten) alle bøkene som Rory Gilmore i serien "Gilmore Girls" leste eller nevnte!

• "Ivanhoe" av Walter Scott
  • "Den talentfulle Mr. Ripley" av Patricia Highsmith