Riktig medisin?

en historie om apotekvesenet

Pax 2010 Innbundet

I 2001 ble det lov for andre enn farmasøyter å etablere apotek i Norge. Denne boken handler om omreguleringen fra apoteker eid av enkeltstående farmasøyter til apoteker under eierskap av store internasjonale legemiddelkonserner. Den tar blant annet for seg hvem som drev frem endringene, og hvordan apotekvesenet forsvarte seg. Med litteraturliste og personregister.

I 2001 fikk Norge ny Lov om apotek. Det var ikke lenger noe krav at apotekene var eid av farmasøyter, og man kunne fritt etablere nye apoteker. Økt konkurranse skulle gi billigere legemidler, slik at en vesentlig og voksende post på helsebudsjettene kunne komme under bedre kontroll. I løpet av få måneder ble en stor del av norske apotek omorganisert i kjeder eid av store, internasjonale legemiddelkonserner. Apotekvesenet ble fra utsiden oppfattet som et lukket laugssystem som beskyttet farmasøytenes privilegier, men av apotekerne selv sett på som en del av helsetjenestene. De fryktet at resultatet av omleggingen ville være at fokuseringen på fagkunnskap og formidling ville erstattes av profittjag og kommersialisering. Hvem drev frem liberaliseringen, hva ville de oppnå, og har de lyktes?

Forlag Pax

Dette er en solid og interessant historiebok om apotekvesenet i Norge. Fokuset ligger på kritikken av apotekvesenet og endringene som har funnet sted så langt. Hamren holder seg til et nøkternt språk, detaljmangfoldet er imponerende og referanselista full av spennende titler. Anbefales sterkt til spesielt interesserte.