Riidu superbitchaiguin

av (forfatter) og Elle Márjá Vars (oversetter).

Davvi girji 2016 Heftet

Anne Bea er tolv år og nestnest nederst i bånnligaen i sjuende klasse. Uten bestevennen Nils hadde livet vært totalt krise. For ikke bare er hun lysår unna sjans på Magnus. To uker før høstens store happening, Talentkampen, havner hun midt i skuddlinja til klassens superbitcher!

Å være annerledes er ingen spøk. Men har man en bestevenn, en kul tante og et skjult talent, kan man klare seg rimelig bra likevel.

Forlag Davvi girji

Utgivelsesår 2016

Serie Superbitchene (1)

Språk Nordsamisk

Dette var bra! Ikke bare er boka morsom, den viser på en utmerket måte hvor utrolig snevre de sosiale rammene for unga er. Hvor håpløst det er å passe inn om du ikke er helt A4 og vel så det. Liker også at det faktisk er oppegående voksne i denne boka, for de finnes vel, de? Ikke alle lærere og foreldre er idioter? Litt klisjeprega mot slutten, men det tåler vi. Utmerket mellomtrinnsbok, tenker jeg.

Veldig godt skrevet. God spenningsoppbygning og den driver lett. Jeg liker ikke helt måten de omtales de som er enda et hakk under henne på den sosiale rangstigen på skolen, men det er vel så brutal virkeligheten kan være. Jeg liker godt skildringen av hvordan uventede vennskap plutselig kan oppstå. Det er mye å reflektere rundt i denne boka. Kanskje Anne Bea burde være en litt bedre venn selv?

En liste over bøkene jeg har lest i 2015. Som barn- og ungdomsbibliotekar går det mye i bøker som passer for den gruppen.

Tittelen sier det meste.

• "Sky" av Thorborg Rebolledo Meisingset
  • "Smil" av Raina Telgemeier
  • "Bakeren og månen" av Ingunn Aamodt
  • "Mistesmykket" av Ingvill Solberg
  • "Balthasar Bruns detektivbyrå - mysteriet med den forsvunne katten" av I. V. Steinman
  • "Vilma fantasidilla" av Abby Hanlon