Ridderne på Rhodos

Sambåndet forl. 1996 Innbundet

Johannitterordenen vokste fram på 1100-tallet og hadde fra ca. år 1300 tilholdssted på Rhodos. Ordensbrødrene var delt i åtte tungemål etter nasjonalitet og representerte kristenhetens sørøstligste punkt. Romanen skildrer ordensbrødrenes forsvarskamp da sultan Suliman angrep Rhodos i 1521.

Forlag Sambåndet forl.

Utgivelsesår 1996

ISBN13 9788277520858

EAN 9788277520858

Genre Religiøs litteratur Historisk litteratur

Omtalt tid 1500-tallet

Omtalt sted Rhodos

For meg var dette en intressant bok, "Ridderne på Rhodos" er en historisk roman fra middelalderen.
Boka beskriver hva som skjedde på øya disse skjebnesvangre månedene i 1521. Rhodos blir forsvart tappert, men forsvarerne blir forådt av en av sine egne og tyrkerne klarer å overmanne øya.
De som tilhørte Johanittordenen ble pålagt forsvarsoppgaver og de var oftest prester, sykepassere eller riddere.

I etterodet skriver Bo Giertz som for forøvrig er biskop, bl.a. dette.

Den som vil se deres verden med egne øyne, kan ennå i dag vandre langs Grande Rue ( nå kalt Riddernes gate) eller gå på den auvergnanske muren, stige ned boulevarden og fortsette langs kutinen forbi alle de tårn og forbygninger som det ble kjempet så hardt om. Tyrkerne bygget dem opp igjen umiddelbart etter erobringen, akkurat slik de hadde vært, og de har stått urørt helt til våre dager

En lettlest og god bok, et dokumentert dokument om en liten bit av en middelalderens mange kriger og konflikter.

• "Havnene i Levanten" av Amin Maalouf
  • "Våren eller Historien om Lorenzo den storslagne" av Sissel Lange-Nielsen
  • "Grevens tid - roman" av Karsten Alnæs
  • "Quo vadis?" av Henryk Sienkiewicz
  • "Jomfruen fra Norge" av Tore Skeie
  • "Aku-Aku - Påskeøyas hemmelighet" av Thor Heyerdahl
  • "De vergeløse - et barns historie" av Gabriel Scott
  • "Broen over Drina" av Ivo Andric
  • "Eirik Raude - en roman om Eirik Torvaldsson av Øksne-Torers slekt" av Preben Mørkbak
  • "Donau - en reise fra Schwarzwald til Svartehavet" av Claudio Magris
  • "Veien til Xanadu - en reise i Marco Polos fotspor" av Torbjørn Færøvik