Revolvergutten

Gyldendal 2014 Innbundet

En actionfylt, varm, gripende og original roman for slukealderleserne av forfatteren bak den prisbelønte "Sangen om en brukket nese".

Revolvergutten er historien om Robin Hood Evensen som vokser opp i en kriminell familie. Allerede i ung alder vet han det meste om forbryterbransjen. En dag slipper pappa ut av fengsel, og Robin gleder seg til at alt skal bli normalt igjen. Men noen er ute etter faren hans, og plutselig står Robin midt i et dramatisk oppgjør mellom hardbarkete kriminelle.Det handler om å ha med en revolver på skolen, en bil som eksploderer og veldig farlige russere. Men mest av alt handler det om vennskapet til kameraten Martin og en helt spesiell pappa.

Les også: Revolvergutten 2

Anmelderne sier:
«Hjertevarmt fra forbrytermiljø. (...) Med denne boka har Arne Svingen nok en gang levert lesestoff av et slikt kaliber at det er håp om at gutter vil lese den. Og den formidler mer enn tanketom action, så onkel kan trygt kjøpe den.»Marianne Lystrup, Vårt Land
Nominert til ARKs barnebokpris 2014.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788205461222

EAN 9788205461222

Revolvergutten er litt av en leseropplevelse. Her er det drama, spenning og action. Vi blir godt kjent med hovedpersonen. Robin er en 12-åring som vokser opp sammen med en kriminell far. Farfaren er også en kjent skapsprenger. Moren døde i en bilulykke, hun flyktet fra politiet. Robin har en bestevenn, Martin. Martin får lære noen forbryter triks. Martin må lyve for foreldrene sine, ingen voksne ønsker at barna sine skal være venn av Robin. Martin lever i en A4 familie. Pappaen til Robin er nøye på å ha det ryddig i stua, utenfor huset står det bilvrak... Når faren sitter i fengsel stiller onkel Johnny og Iselin opp som reserveforeldre. Dramatikken og spenningen stiger da Robin blir slått ned og faren til Robin blir kidnappet av den russiske mafiaen. Boken og historien er troverdig og godt skrevet. Anbefales både gutter og jenter fra 11 år.

Det er uansett dogg på framtiden.

• "Morten og Mahdi forever" av Kim Fupz Aakeson
  • "Prinsesse Henrik" av Michaël Escoffier