Revolusjon i vitenskapen

fremveksten av det holistiske paradigmet

en myk innføring i det 21. århundres gryende verdensbilde

av (forfatter) og Henrik B. Tschudi (oversetter).

Flux 2003 Heftet

Forfatteren samler tråder fra kosmologi, kvantefysikk, biologi og bevissthetsforskning. Han gir oss et bilde av oss selv og vår utvikling i et univers og et kosmos som er givende, stimulerende og meningsfylt. Boken er en innfallsport til en helhetlig og vitenskapelig basert virkelighetsforståelse, med dyptgripende betydning for oss alle. Har ordliste og litteraturliste.

Den fysiske materien utgjør bare en liten del av virkeligheten. Nå nærmer forskerne seg for alvor det store ukjente vakuumfeltet som Laszlo har døpt det psi-feltet..Dette uutforskede bærer, mottar og avgir informasjon. Det er styrende i forhold til universets utvikling og til den levende celles utvikling. Vitenskapen nærmer seg en meningsbærende helhet, et holistisk paradigme.Vitenskapelige revolusjoner har det vært mange av, men dette synes å bli en av de store. Laszlo viser hvordan forskere med utgangspunkt i kosmologi, fysikk, biologi og bevissthetsforskning nærmer seg den samme erkjennelse -. en radikal utvidelse av vitenskapens virkelighetsbilde.Det er langt fra full enighet om dette, det er det aldri under revolusjoner. Men stadig flere slutter seg til arbeidet med å forstå det nye feltet. Her får vi innsyn i dette fascinerende arbeidet og hva det betyr for oppfatningen av virkeligheten og oss selv.

Forlag Flux

• "E=mc2 - en biografi om verdens mest berømte ligning" av David Bodanis
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama
  • "Vårt utrolige univers" av Stephen W. Hawking
  • "Livsfilosofi - et personlig bidrag om følelser og fornuft" av Arne Næss
  • "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel - en undersøkelse av verdier" av Robert M. Pirsig
  • "Momo, eller Kampen om tiden" av Michael Ende
  • "Profeten" av Kahlil Gibran