Reven var alt dengang jeger

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Tiden 2006 Heftet

En dag Adina kommer hjem fra jobb, finner hun reveskinnet i entreen med avskåret hale. Neste dag er den ene forpoten kuttet av, dagen etter den andre. Og hun forstår at det er Den Hemmelige Tjenesten som står bak. Romanen foregår i en industriby ved Donau de siste månedene før Ceausescus fall og diktaturets sammenbrudd. Hovedpersonene er lærerinnen Adina, venninnen Clara og hennes kjæreste, Pavel, som er Securitate-offiser. Boken er filmatisert.

"Det er på høy tid at også norske lesere blir klar over hvilken dikterisk kraft Herta Müller rår over."Karsten Alnæs, Dagbladet Reven var alt dengang jeger foregår i en liten industriby ved Donau de siste månedene før Ceusescus fall og diktaturets sammenbrudd. Byen svøpt i gul røyk fra fabrikken, poplene som dolker mot himmelen, spøkelsesaktig strøm av mennesker over bybroen og langs alleen. Undertrykte og maktens håndlangere side om side. Ut av angstens flimrende bilder trer hovedpersonen frem, får historie, kontur, og handler. Det er lærerinnen Adina, venninnen Clara og hennes kjæreste, Pavel, som er Securitate-offiser. En dag hun kommer hjem fra jobb, snubler Adina i reveskinnet i entreen, halen er kuttet av helt inne ved roten. Et fint, nesten usynlig snitt. Neste dag er det høyre forpote, dagen etter venstre. Så forstår Adina at det er Den hemmelige Tjenesten som driver sitt spill.Forfatteren flyktet fra Rumenia og Ceusescus regime i 1987, og regnes som en av de tyskspråklige største forfattere av yngre generasjon. Poetisk og suggererende.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205352681

EAN 9788205352681

Serie Tiden pocket

Omtalt sted Romania

Kort roman, men krevende å lese. Forfatteren har sikkert fortjent sin nobelpris, men billedbruken og den poetiske formen gjorde det vanskelig å få grep på historien om Adina og hennes omgangskrets. Ettervhert fikk jeg likevel et skremmende bilde av økonomisk, sosial og seksuell utbytting i en rumensk industriby i tiden før kommunistregimets fall i 1989. Ikke minst i forholdet mellom venninene Adina og Clara ser vi hvordan tilliten mellom dem gradvis brytes ned av systemet. En form for tillitsvikt som plager østeuropeiske samfunn den dag i dag. (Oversettelsen fra tysk er på konservativt bokmål).

Etter den første siden ble jeg nesten usikker på om det var et dikt jeg satt og leste. Og boka jeg tenkte jeg skulle lese ut på null komma niks fordi den er så kort tok meg dobbelt så lang tid å komme igjennom. Jeg likte fortellingen og Müller bruker finurlige ordspill, sammenligninger og metaforer som jeg liker veldig godt. Deler av boka forstod jeg ikke, mens andre deler vil sitte i meg i lang tid fremover.

Et vredens ord kan trampe mer i stykker i ett åndedrag, sa han, enn to føtter gjennom et helt liv.

Natten syr en sekk
Av mørke

De rumenske bøndene spiser og drikker for mye fordi de har for lite, har Liviu sagt, og de snakker for lite fordi de vet for mye. Og de fremmede stoler de ikke på, selv når de spiser og drikker det samme, fordi fremmede ikke har gulltenner. Fremmede er svært alene her, har Liviu sagt.

På den åttende dagen, sier portneren, hadde Gud fremdeles en hårtjafs til overs etter Adam og Eva. Av den skapte han fjærkreet. Og på den niende dagen rapte Gud over verdens tomhet. Av rapet skapte han ølet.

I en måned har jeg sagt til deg, sier moren, at du må gå bort på skolen, du må snakke med lærerinnen. Alle har med kaffe til henne, bare ikke vi. Og det kan man se på karakterene, sier moren. [Kommentar: Dette problemet fra kommunisttiden sliter Romania og andre øst-europeiske stater med fortsatt.]

I flere epoker har det skortet på personlig frihet og trygghet i Øst-Europa. Historikere og journalister har skrevet mye, men skjønnlitteraturen gir et vel så godt bilde om hvordan undertrykkelsen virker inn på det enkelte mennesket. Her er noen bøker jeg har lest: noen klassikere, andre ganske nye. (Sist redigert 26.2.23).

Bøker jeg føler jeg burde lese

Dette er en oversikt over nobelprisvinnere jeg har lest. Jeg har valgt ut ett verk fra hver forfatter (med unntak av Sigrid Undsets trilogi om Kristin Lavransdatter). Noen av disse forfatterne har jeg lest en eller få bøker av, andre mange.

Blant disse nobelprisvinnerne finnes flere av mine favorittforfattere, for eksempel Sigrid Undseth, García Marques, John Steinbeck og José Saramago.

Jeg begynte såvidt i sommer med å lese en bok fra hver av de 14 kvinnene som har vunnet prisen og har som mål å bli ferdig før prisen blir gitt ut på nytt høsten 2019.

Noen, som Selma Lagerlöf fikk prisen for en annen bok enn den jeg har lest og rekker jeg det kommer jeg til å lese den hun vant prisen for.

Har endelig brettet opp ermene og ryddet litt i hjemmet. Mer lagerplass trengs alltid, og jeg er derfor nødt til å redusere samlingen.

Denne listen inneholder en rekke glimrende bøker (har lest flere av dem) og noen som jeg tipper at andre vil få mer glede av enn meg. Alle er imidlertid svært godt ivaretatt, og ser helt strøkne ut.

Ta kontakt om noe frister! Porto tilkommer.

• "Mennesket er en stor fasan i verden" av Herta Müller
  • "Hjertedyr - roman" av Herta Müller