Requiem ; Marcel Proust

Gyldendal 2004 Heftet

Requiem: Handler om en aldrende nordmann som på en reise til Zanzibar, forelsker seg i en ung afrikansk gutt. Boken anskueliggjør de komplekse tanke- og følelsesmessige mønstre til et menneske som gradvis lar seg drive mot undergangen av mørke sider ved sitt driftsliv. Marcel Proust: Boken tar for seg Marcel Proust og hans forfatterskap. Den er skrevet med henblikk på lesere både med og uten kjennskap til Prousts litterære univers. Første del av boken er en innføring i Prousts verk og liv, mens den andre delen presenterer en mer inngående lesning av På sporet av den tapte tid, fra et filosofisk-estetisk perspektiv. Har person- og verkregister.

Denne pocketutgaven inneholder Henrik H. Langelands to første bøker, samplingromanen Requiem og monografien Marcel Proust. Romanen Requiem handler om en aldrende nordmann som på en reise til Zanzibar forelsker seg i en ung afrikansk gutt. Boken anskueliggjør de kom­plekse tanke- og følelsesmønstrene til et menneske som gradvis lar seg lede mot undergangen av mørke sider ved sitt driftsliv. Men Requiem er ingen roman i vanlig forstand, nesten samtlige av setningene stammer opprinnelig fra Prousts romansyklus På sporet av den tapte tid.Monografien Marcel Proust ble opprinnelig publisert i Gyldendals Ariadne-serie. Den er skrevet med henblikk både på lesere med og uten kjennskap til den franske forfatterens litterære univers. Mens første del er en forholds-­vis enkel innføring i Prousts verk og liv, presenterer andre del av boken en mer inngående lesning av På sporet av den tapte tid fra et filosofisk-estetisk perspektiv.Til den nye dobbelutgaven har Langeland også skrevet et utfyllende forord, «Marcel Proust . pedofil nordmann i Afrika?»

Utgivelsesår 2004

• "På svøm-to-fugler" av Flann O'Brien
  • "Forrådte testamenter" av Milan Kundera
  • "En sommer med Proust" av Laura El Makki
  • "En følsom reise gjennom Frankrike og Italia" av Laurence Sterne
  • "Om den norske skrivemåten - eksempler og moteksempler til belysning av nyere norsk retorikk 1975-1980" av Georg Johannesen
  • "Jean-Paul Sartre - filosofi, kunst, politikk, privatliv" av Dag Østerberg
  • "Jeg" av Johan Borgen