Rent og urent

en analyse av forestillinger omkring urenhet og tabu

av (forfatter) og Kåre A. Lie (oversetter).

Pax 1997 Innbundet

Gjennom sin analyse viser forfatteren hvordan det intrikate mønsteret som er vår egen tilværelse, ikke er noen naturlig inndeling, men resultatet av en sosial prosess. Hun hevder at forståelsen av renhet og urenhet er med på å skape kategorier og skillene i alle kulturer. Dette er en felles faktor som binder alle menneskelige samfunn sammen, og erkjennelsen av dette bidrar til å dempe vårt skille mellom en sekulær og en religiøs virkelighetsoppfatning. Har litteraturliste og stikkordregister.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1997

Serie Pax labyrint

• "Fjern og nær - sosialantropologiske perspektiver på verdens samfunn og kulturer" av Signe Howell
  • "Gaven - utvekslingens form og årsak i arkaiske samfunn" av Marcel Mauss
  • "Hva er islam" av Kari Vogt
  • "Hva er sakprosa" av Johan L. Tønnesson
  • "Hva er idéhistorie" av Trond Berg Eriksen
  • "Vårt rollespill til daglig - et studie i hverdagslivets dramatikk" av Erving Goffman
  • "Den protestantiske etikk og kapitalismens ånd" av Max Weber
  • "Jeg - individets kulturhistorie" av Peter Normann Waage
  • "Tidens historie" av Trond Berg Eriksen
  • "Den nikomakiske etikk" av Aristoteles
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Distinksjonen - en sosiologisk kritikk av dømmekraften" av Pierre Bourdieu